راهنمای عملی ابزارهای برتر اتوماسیون بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی برای دیجیتال‌مارکترها به دلایل مختلفی ضروری است؛ ازجمله اینکه استفاده از آن به افزایش آگاهی از برند، گسترش روابط، اعتبار و فروش محصولات و درنهایت، افزایش قابل توجه بازگشت سرمایه (ROI) منجر می‌شود.

به‌طور خاص، در دنیای B2B، بازاریابی ایمیلی از نظر تأثیرگذاری، در رتبۀ سوم تأثیرگذارترین منابع اطلاعاتی قرار دارد و این تنها به این دلیل است که کارشناسان صنعت و توصیه‌های همکاران، در دو جایگاه برتر قرار دارند.

حال این سؤال ممکن است ذهن شما را درگیر کند: آیا بازاریابی ایمیلی ارزش سرمایه‌گذاری‌کردن دارد؟ بهتر است بدانید متوسط نرخ بازگشت سرمایه از طریق بازاریابی ایمیلی بیش از چهار برابر بازاریابی‌های دیگر است. درواقع، به ازای هر دلاری که برای بازاریابی ایمیلی خرج می‌کنید، حدود ۳۸ دلار درآمد کسب خواهید کرد که به‌معنای بازگشت سرمایۀ ۳۸۰۰درصدی است.

این نرخ بالای بازگشت سرمایه، آن را به یکی از پردرآمدترین شکل‌های بازاریابی تبدیل می‌کند که می‌توانید در آن شرکت کنید.

پلتفرم‌ها و ابزارهای زیادی وجود دارند که می‌توانند کار شما را هنگام برنامه‌ریزی و اجرای کمپین‌های بازاریابی ایمیلی آسان‌تر کنند. پلتفرم‌های خوب زیادی وجود دارد؛ اما مهم است بدانید که چه چیزی یک ابزار اتوماسیون ایمیلِ عالی را می‌سازد.

مهم‌ترین مواردی که باید به آن‌ها دقت کنید، عبارت‌اند از: مدیریت داخلی ارتباط با مشتری(CRM) ، یکپارچه‌سازی رسانه‌های اجتماعی، قابلیت‌های محتوای پیشرفته، سهولت استفاده و حتی در‌دسترس‌بودن آموزش و پشتیبانی مشتری.

برای کمک به انتخاب ابزار بازاریابی ایمیلی مناسب برای نیازهای خود، در این بلاگ‌پست آنچه را باید درمورد چهار مورد از محبوب‌ترین پلتفرم‌های موجود در بازار امروز بدانید، آورده شده است.

ActiveCampaign

امکانات و ویژگی‌های کاربردی:

ActiveCampaign برای کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط ​​و همچنین شرکت‌ها طراحی شده است و آن را به یک پلتفرم همه‌کاره و جامع تبدیل می‌کند. این پلتفرم علاوه بر ویژگی‌های اساسی مانند خودکار‌کردن پاسخ‌های ایمیل، ایجاد تقویم و ارسال خودکار، به شما امکان می‌دهد مخاطبان خود را تقسیم‌بندی کنید، ایمیل‌ها را شخصی‌سازی کنید و قابلیت تحویل را مدیریت کنید.

با استفاده از این ابزار می‌توانید پس از ارسال ایمیل (به‌طور مثال با استفاده از میلرلایت)، ببینید چه کسی آن را باز کرده، چه کسی روی آن کلیک کرده، از کدام صفحات بازدید کرده و نیز بسیاری از موارد دیگر را بررسی کنید. هنگامی که نوبت به تضمین موفقیت‌آمیزترین کمپین‌ها می‌رسد، این ابزار با عملکردها و ویژگی‌های کلیدی، خود را متمایز می‌کند. ویژگی‌هایی مانند:

  • بهینه‌سازی برای موبایل؛
  • تست A/B؛
  • تجزیه‌و‌تحلیل برای درآمد، نرخ بازگشت سرمایه (ROI) و کلمات کلیدی؛
  • ایجاد صفحۀ فرود؛
  • ردیابی رفتار و جست‌وجوی آنلاین.

مزایا و معایب:

هرکسی که از ActiveCampaign استفاده کرده باشد، به شما خواهد گفت که مزایای آن بیشتر از معایب آن است. درواقع، اکثر کاربران نمی‌توانند برای این ابزار مشکلی پیدا کنند. مزایای ActiveCampaign شامل مواردی همچون راه‌اندازی و استفادۀ آسان از این پلتفرم است، هیچ هزینه‌ای برای فعال‌سازی وجود ندارد و با شروع اشتراک‌هایی که از ۹ دلار در ماه شروع می‌شود، نمی‌توانید مقرون‌به‌صرفه‌بودن آن را انکار کنید.

همچنین، دارای تمام ویژگی‌های کلیدی است که در یک پلتفرم اتوماسیون ایمیل می‌خواهید و نیز ویژگی‌های منحصربه‌فرد دیگری ازجمله ادغام با رسانه‌های اجتماعی و… که بسیار کاربردی و مفید هستند. نقطه‌ضعفی که برخی افراد به آن اشاره می‌کنند این است که گزارش‌دهی می‌تواند واضح‌تر باشد، اما شما همچنان به تمام اطلاعاتی که از این ابزار انتظار دارید، دسترسی دارید.

چرا باید ActiveCampaign را انتخاب کنید؟

یکی از ویژگی‌های کلیدی ActiveCampaign این است که به CRM خود مجهز است؛ این قابلیت، امکان امتیازدهی به سرنخ را فراهم می‌کند و شما با استفاده از CRM این ابزار می‌توانید سرنخ‌ها را مدیریت کنید و پرورش دهید. این ویژگی باعث می‌شود فرایند بازاریابی ایمیلی ساده‌تر و کارآمدتر شود و از‌آنجایی‌که CRM با ابزار یکپارچه شده است، سفارشی‌کردن کمپین‌ها را براساس داده‌هایی که مختص هر مشترک است، آسان می‌کند.

MailChimp

امکانات و ویژگی‌های کاربردی:

MailChimp یکی از ابزارهای اتوماسیون ایمیلی جامع است. ویژگی‌ها و عملکردهای این پلتفرم تقریباً کامل است و تمام نیازهای شما را تأمین می‌کند. هنگام استفاده از اتوماسیون MailChimp می‌توانید از قالب‌های آماده استفاده کنید یا ایمیل‌های خود را از نو طراحی کنید.

می‌توانید فهرست‌های خود را تقسیم‌بندی کنید و ایمیل‌های سفارشی‌شده را به گروه‌های مختلف ارسال کنید. حتی می‌توانید ایمیل‌های قطره‌ای را براساس فعالیت‌های فردی مشترک ارسال کنید.

همان‌طور که انتظار دارید، به لطف عملکرد RSS-to-email می‌توانید کارهای مختلفی، ازجمله ارسال ایمیل‌های اتوماتیک، را هر زمان که بلاگ خود را به‌روز می‌کنید، خودکار کنید. این پلتفرم همچنین دارای تجزیه‌و‌تحلیل اولیه درمورد نرخ‌های بازشدن ایمیل، کلیک و سایر موارد است و می‌توانید آن را با بسیاری از پلتفرم‌های دیگر مانند WordPress،Magento و Shopify ادغام کنید.

علاوه‌بر‌این، می‌توانید فرم‌های ثبت‌نام سفارشی ایجاد کنید که به‌راحتی در رسانه‌های اجتماعی و سایت‌ها ادغام می‌شوند.

مزایا:

چیزی که مردم درمورد MailChimp دوست دارند این است که استفاده از آن آسان است، طراحی و رابط کاربری بسیار شهودی است، وارد‌کردن و صادر‌کردن لیست‌ها بسیار آسان است و این امر بازاریابی ایمیلی را حتی برای یک مبتدی، ساده می‌کند.

گزینه‌های متعدد یکپارچه‌سازی نیز بسیار جذاب هستند و این کار راندمان و سهولت استفاده را بهبود می‌بخشد. علاوه‌بر‌این، زمانی که اشتراک پولی دارید، MailChimp تقریباً همۀ عملکردها و ویژگی‌هایی را که می‌توانید در ابزار اتوماسیون ایمیل درخواست کنید، ارائه می‌دهد.

معایب:

یکی از معایب MailChimp این است که با وجود داشتن نسخه‌ی «برای همیشه رایگان»، محدودیت‌هایی نیز دارد؛ ازجمله محدودیت‌های ارسال کمتر، عدم پاسخ‌گویی خودکار و کاهش محدودیت تماس. مشکل دیگری که کاربران به آن اشاره می‌کنند این است که مستلزم انتخاب دومرحله‌ای از سوی مشترکان است (مخاطبان در ابتدا باید ثبت‌نام کنند و سپس ایمیل خود را تأیید کنند)، و این می‌تواند اندازۀ لیست شما را کاهش دهد و ارتباط شما را با مشترکانی که واقعاً می‌خواهند ایمیل‌های شما را دریافت کنند، قطع کند.

چرا باید MailChimp را انتخاب کنید؟

برخلاف سایر ابزارهای اتوماسیون ایمیل، میل‌چیمپ یک نسخۀ کاملاً رایگان از پلتفرم خود را ارائه می‌دهد و این، به‌ویژه برای استارتاپ‌ها و کسب‌و‌کارهای کوچک که نیاز به بازاریابی ایمیلی را تشخیص می‌دهند اما بودجۀ زیادی ندارند، جذاب است. حساب کاربری همیشه‌رایگان به شما این اجازه را می‌دهد که ۱۲۰۰۰ ایمیل در ماه به ۲۰۰۰ مخاطب ارسال کنید، که برای برخی از مشاغل کوچک و متوسط ​​کافی است.

Marketo

امکانات و ویژگی‌های کاربردی:

Marketo برای هر دو مدل بازاریابی B2B و بازاریابی B2C ایدئال است و همیشه در بین پلتفرم‌های اتوماسیون برتر در بازار، رتبه‌بندی می‌شود. این پیشنهاد جامع شامل ویژگی‌هایی مانند پاسخ‌های خودکار، تقسیم‌بندی و شخصی‌سازی ایمیل، گزارش‌دهی و تجزیه‌و‌تحلیل اولیه است. این ابزار همچنین به شما کمک می‌کند ایمیل‌های خودکاری را تنظیم کنید که می‌توانند توسط بیش از ۴۰ رفتار مختلف مشترک ایجاد شوند و امکان ایجاد محتوای پویا را فراهم می‌کند. سایر ویژگی‌های کلیدی Marketo عبارت‌اند از:

  • تستA/B ؛
  • هشدارهای خودکار؛
  • گزینه‌های یکپارچه‌سازی سرنخ CRM، پرورش سرنخ و امتیازدهی سرنخ؛
  • بازاریابی رویداد و وبینار؛
  • یکپارچگی اجتماعی برای تبلیغات، اشتراک‌گذاری، تعامل و گوش‌دادن.

مزایا و معایب:

Marketo هزینۀ راه‌اندازی ندارد، اما اشتراک آن از ۸۹۵ دلار در ماه شروع می‌شود. اگرچه این گران‌ترین ابزار بازاریابی ایمیلی موجود در بازار نیست، اما مطمئناً برای استفاده از آن به بودجۀ مخصوص نیاز دارید.

با‌این‌حال، کامل و حرفه‌ای بودن این ابزار باعث می‌شود که ارزش سرمایه‌گذاری را داشته باشد؛ زیرا ابزارهایی را برای تیم‌های فروش و گزینه‌هایی برای یکپارچه‌سازی با انواع دیگر پلتفرم‌ها، ارائه می‌دهد. Marketo همچنین برای افرادی که به‌تازگی بازاریابی ایمیلی را شروع کرده‌اند خوب است؛ زیرا می‌توانید با عملکردهای اولیه شروع کنید و با آشنایی با این پلتفرم، به‌سمت تکنیک‌های پیچیده‌تر پیش بروید.

این ابزار همچنین از نظر قابلیت استفاده و سهولت راه‌اندازی امتیاز بالایی دریافت می‌کند. نکات منفی زیادی وجود ندارد که کاربران در رابطه با Marketo بیان کرده باشند؛ اما یکی از آن‌ها این است که سازندۀ صفحۀ فرود باید به‌روز شود، زیرا استفاده از آن ممکن است دشوار باشد. افرادی که از marketo استفاده می‌کنند، عقیده دارند این ابزار ‌باید تجزیه‌و‌تحلیل و گزارش‌گیری را به‌طور کامل انجام دهد؛ زیرا در حال حاضر محدود هستند و تولید آن‌ها زمان زیادی می‌برد.

چرا باید Marketo را انتخاب کنید؟

به احتمال زیاد، «کاربر‌پسند‌بودن» دلیل شماره یک برای انتخاب Marketo است. راه‌اندازی این پلتفرم نسبتاً آسان است و می‌توانید به‌سرعت کمپین‌ها را اجرا کنید. رابط کاربری (UI) بصری و آسان، استفاده از آن را لذت‌بخش می‌کند. علاوه‌بر‌این، Marketo برای افرادی که با مشکلاتی مواجه می‌شوند، پشتیبانی مشتری حرفه‌ای ارائه می‌دهد. این ابزار، پشتیبانی فعال و دلسوز و قابل اعتمادی دارد که می‌توانید برای هر چیزی، از عیب‌یابی مشکلات فنی گرفته تا مشاورۀ کمپین، از آن‌ها کمک بگیرید.

GetResponse

امکانات و ویژگی‌های کاربردی:

GetResponse از محبوب‌ترین اتوماسیون‌های بازاریابی ایمیلی برای بسیاری از سازمان‌هاست و دلایل خوبی برای این امر وجود دارد. برای شروع، تمام ویژگی‌های اساسی مورد نیاز شما ازجمله پاسخ‌های خودکار، تقسیم‌بندی، شخصی‌سازی، محتوای پویا و گزارش‌دهی و تجزیه‌و‌تحلیل را دارد.

با‌این‌حال، فراتر از آن، می‌توانید از این پلتفرم برای ایجاد صفحات فرود و فرم‌های پاسخ‌گو نیز استفاده کنید. همچنین، گزینه‌های یکپارچه‌سازی برای CRM و ابزارهای نسل سوم دیگر شرکت‌ها در آن وجود دارد. به‌علاوه، دارای گزینه‌های پیشرفتۀ تست A/B، قابلیت ردیابی، فیلترکردن سرنخ، امتیازدهی و برچسب‌گذاری است. با استفاده از این ابزار، شما می‌توانید ایمیل‌های خودکار را براساس رفتارهای مختلف مشترکان، تنظیم کنید.

مزایا و معایب:

استفاده از GetResponse هم برای مبتدیان و هم برای بازاریابانِ ایمیل پیشرفته آسان است و همچنین یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین پلتفرم‌های موجود در بازار است. با ۱۰ دلار در ماه می‌توانید به تمام ویژگی‌های اولیۀ اتوماسیون بازاریابی ایمیلی دسترسی داشته باشید. به‌علاوه، پیشنهاد ۳۰ روز استفادۀ رایگان و آزمایشی را ارائه می‌دهد.

همچنین دارای صدها قالب با طراحی خوب، عکس‌های استوک و موارد دیگر است که فرایند ایجاد کمپین‌های بصری جذاب و حرفه‌ای را ساده می‌کند. دیگر ویژگی‌هایی که اتوماسیون بازاریابی ایمیلی GetResponse را برای کاربران محبوب کرده ‌است، عبارت‌اند از:

  • انتخاب فرم opt-in؛
  • پیشنهادهایی برای زمان‌های بهینه برای ارسال کمپین‌ها؛
  • پشتیبانی مشتری عالی؛
  • قابلیت تحویل بالا.

با‌این‌حال، یکی از نگرانی‌های اصلی کاربران درمورد GetResponse این است که ابزارهای اتوماسیون، اولیه و محدود هستند، حتی اگر دارای قابلیت پاسخ‌گویی اتوماتیک باشند.

چرا باید GetResponse را انتخاب کنید؟

Beauty in Simplicity نام بازی GetResponse است. ویژگی‌های کشیدن و رها‌کردن این پلتفرم، ایجاد و خودکارسازی کمپین‌های ایمیل را بسیار آسان می‌کند، که حتی یک مبتدی نیز قادر به مدیریت آن خواهد بود و بازاریابان ایمیل باتجربه از بی‌دردسربودن تمام بخش‌های آن رضایت بسیاری دارند. با قابلیت کشیدن و رها‌کردن، می‌توانید محتوای پویا ایجاد، بخش‌بندی و انتخاب کنید و این بدان معناست که می‌توانید کمپین‌های خودکار را به‌راحتی اجرا کنید.

کلام آخر

بازاریابی ایمیلی یکی از اشکال اصلی بازاریابی دیجیتال است که امروزه از محبوبیت بالایی برخوردار است و مورد توجه شرکت‌ها قرار دارد. با‌این‌حال، فقط به این دلیل که بازاریابی ایمیلی حیاتی است، نیازی نیست که کل روزتان را به آن اختصاص دهید.

پلتفرم‌های اتوماسیون ایمیل، مانند مواردی که در اینجا مورد بحث قرار گرفته‌اند، می‌توانند کمپین‌های شما، کارایی شما و بازگشت سرمایه‌ای (ROI) را که در تلاش‌های بازاریابی ایمیلی مشاهده می‌کنید، بهبود بخشند. همچنین، برای انتخاب بهترین نرم‌افزار بازاریابی ایمیلی باید قیمت، سهولت استفاده و عملکرد را در نظر بگیرید.

ما در این بلاگ‌پست بهترین گزینه‌هایی را بررسی کردیم که برای صنایع و اندازه‌های مختلف تجاری مناسب هستند؛ زیرا هر شرکتی نیازها و موارد استفادۀ متفاوتی خواهد داشت. با انتخاب بهترین ابزار اتوماسیون بازاریابی ایمیلی، راحت‌تر به اهداف تجاری خود برسید.

۵/۵ | (۲ امتیاز) امتیازت با موفقیت ثبت شد!
مطالب پیشنهادی ما:
1 نظر
  1. arash می گوید

    ممنون بسیار مقاله خوبی بود عالی خسته نباشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.