نقش ویدئو در بازاریابی محتوایی چیست؟

آیا محتوای ویدئویی بهترین نوع محتوا برای بازاریابی است؟

اگر دنیای بازاریابی محتوایی را به‌ صنعت سینما تشبیه کنیم، می‌توانیم بگوییم که محتوای ویدئویی، سوپراستار این صنعت است. پیش از ظهور شبکه‌های اجتماعی، محبوبیت محتوای ویدئویی به اندازۀ امروز نبود؛ رونق این کانال‌ها باعث رواج استفاده از ویدئو در استراتژی‌های بازاریابی محتوایی شد. محبوبیت فعلی محتوای ویدئویی در حدی است که براساس تحقیقات YouTube، هر روز در سراسر دنیا حدود یک‌میلیارد ساعت ویدئو در یوتیوب دیده می‌شود. همچنین، طبق آمار Wyzowl، حدود ۸۷% از کسب‌و‌کارها، استفاده از ویدئو را در استراتژی‌های بازاریابی خود گنجانده‌اند.

حالا اگر کسی از محتوای ویدئویی غافل شود، می‌توان گفت که از بیشتر رقبای خود عقبافتاده است. اما این تمام دلایلی نیست که ما را به ‌استفاده از محتوای ویدئویی مجاب می‌کند. در ادامۀ این مطلب از وی‌پدیا علت اهمیت ویدئو در بازاریابی محتوایی را توضیح داده و تمام نکات مربوط به محتوای ویدئویی را ذکر خواهیم کرد.

منظور از ویدئو در بازاریابی محتوایی چیست؟

ویدئو نوعی از محتواست که به‌ علت جذابیت بالا و ایجاد سرگرمی برای مخاطب، جایگاه ویژه‌ای در بازاریابی محتوایی دارد. همان‌طور که در تمام مدل‌های محتوا، برطرفکردن نیاز مخاطب و حل مشکلات او رکن اساسی محسوب می‌شود، در محتوای ویدئویی نیز چنین قانونی برقرار است.

در این نوع از بازاریابی محتوایی سعی می‌شود که محصول، خدمات یا مفاهیم مرتبط با آن در قالب ویدئویی جذاب و سرگرم‌کننده برای مخاطب توضیح داده ‌شود. برای مثال، اگر کسب‌و‌کاری درزمینۀ فروش لوازم آشپزخانه فعالیت دارد، می‌تواند ویدئوی جذابی از آموزش پخت یک غذا آماده کرده و در آن از محصولات خود استفاده کند.

محتوای ویدئویی باعث ارتباط بیشتر با مخاطبان شده و کسب‌و‌کار را به مشتری‌های خود نزدیکتر می‌کند. دلایل مهم دیگری نیز وجود دارد که محتوای ویدئویی را ارزشمند و پرطرف‌دار کرده ‌است.

۶ دلیل اهمیت استفاده از ویدئو در بازاریابی محتوایی

به‌طور کلی در ذهن مخاطب‌ها تأثیر محتواهایی که تصویری هستند، بیشتر از سایر گونه‌های محتواست. در این بین، محتوای ویدئویی جایگاه ویژه‌تری دارد. برخی از دلایل اهمیت استفاده از ویدئو در بازاریابی محتوایی عبارت ‌است از:

۱) محتوای ویدئویی باعث افزایش فروش می‌شود

محتوای ویدئویی به مخاطب اطمینان می‌دهد که برند شما واقعاً وجود دارد. وقتی آن‌ها فردی را در ویدئو می‌بینند، احساس اطمینان پیدا کرده و به شما اعتماد می‌کنند. وقتی این ارتباط بین شما و مشتری شکل بگیرد، میزان فروش بسیار بیشتر خواهد شد. طبق آمار سایت Wyzowl، حدود ۷۴% از مخاطبانی که دربارۀ یک محصول محتوای ویدئویی می‌بینند، به خریدار آن محصول تبدیل می‌شوند! با توجه به وجود چنین آماری نمی‌توان تأثیر محتوای ویدئویی بر افزایش فروش را نادیده گرفت.

۲) محتوای ویدئویی هزینه‌های شما را جبران می‌کند

بسیاری از برندها برای بازگشت هزینۀ پرداخت‌شده (ROI) درزمینۀ تولید محتوای ویدئویی دغدغه دارند. اما اصلاً نباید نگران این موضوع باشید. محتوای ویدئویی یکی از محتواهایی است که میزان بازگشت هزینه در آن بسیار بالا بوده و کاملاً مقرون‌به‌صرفه است.

طبق آمار دیگری از سایت Wyzowl، حدود ۸۳% از برندهایی که از محتوای ویدئویی استفاده کرده‌اند، گفته‌اند که این نوع محتوا میزان ROI بسیار خوبی دارد. رضایت کسب‌و‌کارها از این مورد یکی از دلایل به‌صرفه‌بودن محتوای ویدئویی است.

۳) محتوای ویدئویی باعث بهبود رتبۀ گوگل خواهد شد

یکی از مهم‌ترین دلایل گوگل برای رتبه‌دادن به سایت‌ها، میزان حضور و ماندن مخاطبان در صفحۀ موردنظر است. محتواهای ویدئویی می‌توانند به‌مدت نسبتا زیادی مخاطب را در صفحۀ شما نگه‌ دارند. این کار باعث می‌شود که گوگل سایت شما را مفید شناخته و رتبۀ بهتری به آن بدهد.

طبق آمار سایت Moovly، اگر از محتوای ویدئویی در سایت خود استفاده کنید، احتمال حضور شما در بین رتبه‌های اول گوگل، ۵۳ برابر بیشتر از سایر افراد است.

۴) محتواهای ویدئویی شما را بهتر توضیح می‌دهند

گاهی‌اوقات برای نشان‌دادن ویژگی‌ها و مزایای یک محصول یا خدمت، به ‌بیان احساساتی نیاز داریم که نمی‌توان آن را در متن بیان کرد. در این مواقع، محتواهای ویدئویی به‌کمک ما می‌آیند تا بتوانیم خودمان یا محصولاتمان را بهتر توضیح دهیم و به ‌مخاطبان معرفی کنیم. در محتوای ویدئویی شما این فرصت را دارید که به‌طور عملی، مزایا و نوع عملکرد محصولات خود را به ‌مخاطب نشان دهید.

نقش ویدئو در بازاریابی محتوایی چیست - محتواهای ویدئویی شما را بهتر توضیح می‌دهند۵) محتوای ویدئویی بهانه‌ها را برای نخریدن از بین می‌برد

گاهی‌اوقات توضیحاتِ متنیِ طولانی باعث می‌شود که مخاطب حوصلۀ وقت‌گذاشتن برای آن را نداشته باشد. در مقابل، دیدن یک ویدئو بسیار راحت بوده و تنها با انجام یک کلیک میسر می‌شود. محتوای ویدئویی می‌تواند بهانه‌هایی مثل تنبلی و حوصله‌نداشتن را از مخاطبان بگیرد و آن‌ها را مجاب کند تا از شما خرید کنند.

۶) محتوای ویدئویی می‌تواند در شبکه‌های اجتماعی ترند شود

همان‌طور که می‌دانید، شبکههای اجتماعی طرف‌داران بسیاری دارند. ترندشدن در این فضا باعث شناخته‌ترشدن برند شده و مشتریان بسیاری را جذب می‌کند. یکی از راه‌های رسیدن به‌ این هدف، استفاده از محتواهای ویدئویی است. علت این امر این است که محتوای غالب در این شبکه‌های اجتماعی، تصویری یا ویدئویی است و همراه‌شدن با این شبکه‌ها، نتیجه‌های خوبی را برای برند شما به ‌دنبال دارد.

چه تفاوتی بین تبلیغات ویدئویی و بازاریابی محتوایی ویدئویی وجود دارد؟

برخی افراد ممکن است تبلیغات ویدیویی را با بازاریابی محتوایی ویدئویی اشتباه بگیرند. در تبلیغات ویدئویی ما به‌طور واضح مخاطب را تشویق می‌کنیم تا از محصولات ما استفاده کند. تبلیغات ویدئویی کوتاه و مختصر است و مفهوم تبلیغاتی خود را بهسرعت بیان می‌کند. در بازاریابی محتوایی ویدئویی تبلیغ برند کمی غیرمستقیم بیان ‌شده و ویدئوها بیشتر در قالب آموزشی هستند. این نوع محتواها زمان طولانیتری دارند و مفاهیم را بهتفصیل توضیح می‌دهند.

از نمونه‌های تبلیغات ویدئویی می‌توانیم به تبلیغات کوتاه تلویزیونی یا تبلیغات کوتاه پیش از شروع ویدئوهای آپارات اشاره کنیم. در مقابل، ویدئوهایی که در صفحه‌های رسمی برندها در شبکه‌های اجتماعی یا کانال‌هایی مثل آپارات منتشر می‌شوند، بیشتر از نوع محتوای ویدئویی هستند.

چطور بفهمیم که محتوای ویدئویی ما مفید و موفق بوده است؟

یکی از نکات مهمی که در استراتژی‌های بازاریابی محتوایی باید به آن توجه کنیم، بررسی و تحلیل آمارهایی است که از طرف مخاطبان به‌ دست می‌آید. بررسی این داده‌ها کمک می‌کند میزان موفقیت کار خود را بسنجیم و درجهت بهبود آن تلاش کنیم. پارامترهایی که به ‌کمک آن‌ها می‌توان میزان موفقیت محتواهای ویدئویی را فهمید عبارت ‌است از:

  1. تعداد بازدیدهای ویدئو: تعداد بازدیدها به‌معنای تعداد دفعاتی است که مخاطبان ویدئوی شما را دیده‌اند. زمان دیدن آن‌ها می‌تواند به اندازۀ یک ثانیه از ویدئو باشد. در برخی پلتفرم‌های انتشار ویدئو، زمان مشاهدۀ هر مخاطب نیز نشان داده‌ می‌شود.
  2. میزان ایمپرشن: ایمپرشن به‌ معنای تعداد دفعاتی است که ویدئو روی دستگاه مخاطبان پخش شده‌ است. میزان ایمپرشن به ‌این معنا نیست که فرد ویدئو را دیده ‌است؛ چون ممکن است بی‌اختیار از کنار آن بگذرد و ویدئو به‌طور خودکار پخش شود.
  3. نرخ بازدید: نرخ بازدید به‌معنای تعداد دفعاتی است که ویدئوی شما به‌طور کامل مشاهده شده (در مقایسه با مقدار ایمپرشن اولیه).
  4. زمان مشاهده: این پارامتر نشان‌دهندۀ زمانی است که مخاطبان مشغول دیدن ویدئوی شما بوده‌اند.
  5. تعداد کلیک: تعداد دفعاتی که مخاطبان برای دیدن ویدئو روی آن کلیک کرده‌اند، با عنوان تعداد کلیک نشان داده ‌می‌شود.

بدیهی است که هرچه مقدار این پارامترها بیشتر باشد، ویدئوی ما بیشتر دیده‌ شده و موفق‌تر است. همچنین، می‌توانید به ‌کمک برخی نظرسنجیها از مخاطبان، متوجه شوید که ویدئوی شما تأثیر موردنظر را روی مخاطب گذاشته‌ است یا خیر.

چطور یک محتوای ویدئویی همه‌چیزتمام بسازیم؟

پیش از اینکه دربارۀ نیازمندی‌های یک محتوای ویدئویی ارزشمند صحبت کنیم، باید بگوییم که نباید در ساخت محتوای ویدئویی خساست به‌ خرج داد. مطمئن باشید که بودجۀ درنظرگرفته‌شده برای محتوای ویدئویی چندین برابر شده و به‌عنوان سود به کسب‌و‌کار شما برمی‌گردد. برای داشتن یک محتوای ویدئویی مؤثر باید مجموعۀ ویژگی‌های زیر را در کنار هم گذاشته و آن‌ها را عملاً اجرا کنید:

  • درنظرگرفتن میزان طول ویدئو طبق علاقۀ مخاطب؛
  • توجه به استعدادهای خود برای تهیۀ موضوعات مناسب؛
  • یافتن ایدههای خلاقانه برای ساخت ویدئو؛
  • داشتن هدف قوی برای استمرار در تولید محتوا؛
  • شناخت مخاطبان و علاقه‌مندی‌های آن‌ها؛
  • تحقیق و پژوهش پیش از ساخت ویدئو برای داشتن یک محتوای غنی.

درنهایت، برای عملی‌کردن موارد بالا به فرد یا گروهی نیاز دارید که در اجرای نکات گفته‌شده، مهارت و تجربه داشته ‌باشد. تیم متخصص صباویژن یکی از حرفه‌ای‌ترین تیم‌های تبلیغاتی است که می‌تواند به ‌شما در این زمینه کمک کند.

جمع‌بندی

در این محتوا نقش ویدئو در بازاریابی محتوایی را بررسی کردیم و گفتیم که محتوای ویدئویی نوعی از محتواست که مزایای زیادی برای برندها دارد. از مزایای استفاده از محتوای ویدئویی می‌توان به افزایش فروش و اعتماد، بالابودن نرخ بازگشت سرمایه، دستیابی به رتبۀ بهتر در گوگل، توضیح بهتر محصولات، ترندشدن در شبکه‌های اجتماعی و از‌بین‌بردن بهانه‌های مشتری‌ها برای خرید اشاره کرد.

همچنین گفتیم که برای موفق‌تربودن استراتژی‌های بازاریابی محتوایی ویدئویی باید به‌طور مستمر نتایج ویدئو مثل ایمپرشن، نرخ کلیک، نرخ بازدید و… را بررسی کنیم تا از اشتباهات خود مطلع شویم.

درنهایت نیز گفتیم که برای داشتن یک محتوای ویدئویی پرطرف‌دار باید به عواملی مثلشناخت مخاطب، تحقیق دربارۀ موضوع ویدئو، یافتن ایده‌های خلاقانه، کمک‌گرفتن از کارشناسان متخصص این حوزه و… توجه کرد.

۴.۳/۵ | (۷ امتیاز) امتیازت با موفقیت ثبت شد!
مطالب پیشنهادی ما:
1 نظر
  1. میلاد ستاری می گوید

    از توضیحات عالی تون تشکر 🙏 می کنم
    روشنگر و تاثیر گذار بود.
    تولید محتوای ویدیو را حتما شروع می کنم

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.