پارافریز (Paraphrase) چیست؟ ۶ تکنیک پرافرایز کردن محتوا

6 تکنیک برای پارافریزکردن محتوا

پارافریز (Paraphrase) واژه‌ای انگلیسی بوده و در دیکشنری آکسفورد این‌طور معنی شده است: «متن یا سخنی را به بیانِ دیگر گفتن.»

پارافریزکردن، مهارت و توانایی مهمی در تولید محتوا به حساب می‌آید؛ اما معنی آن به‌تنهایی حجم زیادی از سؤالات را روانۀ ذهن می‌کند: آیا این کار نقض کپی‌رایت نیست؟ پس خلاقیت و تولید اثری منحصربه‌فرد چه می‌شود؟ اصلاً چگونه می‌توان محتوایی را پارافریز کرد؟

در این مطلب از وی‌پدیا ضمن معرفی کامل این تکنیک، از اهمیت آن در بازاریابی محتوایی و روش‌های مختلف انجام آن صحبت خواهیم کرد.

Paraphrase چیست؟

پارافریز به‌معنای بازآفرینی و بازنویسی یک محتواست. در این روش مفاهیم، ایده‌ها و اطلاعات موجود در کلام و محتوای دیگران را با زبان و کلمات خود بیان می‌کنیم. پارافریزکردن را نباید با خلاصه‌نویسی اشتباه گرفت. خلاصه‌نویسی هم نوعی بازنویسی است؛ با این تفاوت که در خلاصه‌نویسی متنی را می‌خوانیم و سعی می‌کنیم آن را به‌‌صورت کوتاه و گزینشی (فقط ایده‌ها و اطلاعات مهم متن) بنویسیم، اما در پارافریز متن اصلی به‌شیوه‌ای جدید بیان می‌شود و حتی ممکن است نسخۀ دوم، بلندتر از نسخۀ اولیۀ آن باشد.

شاید تصور شود که این کار نوعی سرقت ادبی و نقض کپی‌رایت است. در مطلب کپی‌رایت تبلیغات این موضوع به‌طور کامل بررسی شد: استفاده از سناریو و ایدۀ دیگران، تا وقتی که کپی محض نباشد، آزاد است. با کمی دقت به اطراف خود فیلم‌ها، تبلیغات، رپورتاژها و بسیاری آثار هنری دیگر را می‌بینیم که بازآفرینی‌ای از ایده‌ها‌ و محتواهای دیگر هستند.

مثال‌هایی از پارافریزکردن متون

پارافریزکردن متن‌ها بیشتر به زبان انگلیسی نسبت داده می‌شود، اما در زبان فارسی هم ممکن است بارها بدون اینکه متوجه باشیم، از آن استفاده کرده باشیم. به این مثال‌ها نگاه کنید:

  • متن اصلی: سه‌شنبۀ گذشته ایلان ماسک در خبری گفت که در تلاش است تحریم تجهیزات ماهواره‌ای را رفع کند و اینترنت استارلینک را به دست ایرانیان برساند. کمی بعد وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که تجهیزات اینترنت ماهواره‌ای در ایران، از تحریم خارج شده ‌است.
    • متن پارافریزشده: ایلان ماسک روز ۲۹ شهریور برای ارائۀ سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران خواستار لغو تحریم شد و وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده، مجوز ارسال برخی از تجهیزات مورد نیاز آن را به کشور صادر کرد.
  • متن اصلی: .Symptoms of influenza include fever and nasal congestion
    • متن پارافریزشده: .A stuffy nose and elevated temperature are signs you may have the flu
چگونه به‌شکل موثر پارافریز کنیم
برای دیدن سایز اصلی روی تصویر کلیک کنید.

چرا پارافریز‌کردن مهم است؟

در دنیای دیجیتال، تولید سریع محتوا امری حیاتی به حساب می‌آید؛ چون همواره باید حضور آنلاین داشته باشیم تا مخاطبان خود را درگیر کنیم و از ذهن‌ها پاک نشویم. اما خلق روزانۀ محتواهای جدید و منحصربه‌فرد دشوار است و به تلاش و زمان زیادی نیاز دارد. این کار ما را از سایر بخش‌های تجارت خود دور می‌کند. پارافریزکردن به بازاریابان محتوایی این فرصت را می‌دهد که:

  • با استفاده از ایده‌ها و مفاهیم دیگران محتوایی جدید خلق کنند؛
  • مطلب را متناسب با لحن برند و درک مخاطبان خود تغییر دهند. درواقع یکپارچگی محتواهای مجموعه را حفظ کنند؛
  • مفاهیم دشوار را به زبانی ساده‌تر و قابل فهم بیان کنند؛
  • سرعت تولید محتوا خود را افزایش دهند؛
  • در زمان، هزینه و انرژی خود صرفه‌جویی کنند؛
  • محتوای قابل اعتماد و غیرکپی تولید کنند.

چگونه محتوا را پارافریز کنیم؟

بازآفرینی و بازنویسی یک متن به‌راحتی در ۵ مرحله قابل انجام است:

  1. مطلب را چند بار بخوانیم تا مفاهیم آن را به‌درستی درک کنیم.
  2. اطلاعات مهم آن را یادداشت کنیم.
  3. بدون نگاه‌کردن به متن اصلی، آن را با کلمات خود بنویسیم.
  4. نوشتۀ خود را با محتوای اصلی مقایسه کنیم و قسمت‌های مشابه را تغییر دهیم.
  5. منبعی را که از آن استفاده کرده‌ایم بیاوریم و به آن اشاره کنیم.

تکنیک‌هایی هم در انجام بهتر آن به ما کمک می‌کنند که در بخش بعد بیان می‌کنیم.

برای کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد میکنیم مطلب ایونت مارکتینگ چیست؟ مراحل و نحوه انجام بازاریابی رویدادی از بلاگ صباویژن را ازدست ندهید.

6 تکنیک کاربردی برای پارافریزکردن بهتر محتوا۶ تکنیک کاربردی برای پارافریزکردن بهتر محتوا

شاید در نگاه اول پارافریزکردن محتوا آسان به نظر برسد، اما استفاده از لغات و ساختار متفاوت و دقت در عدم تغییر مفهوم نهایی، گاهی بسیار چالش‌برانگیز می‌شود. برای بازآفرینی هرچه‌بهتر متن‌ها می‌توان از تکنیک‌های زیر استفاده کرد:

  1. از نقطه‌ای متفاوت شروع کنیم: به مثال انگلیسی بخش اول نگاه کنیم؛ متن اصلی و متن بازآفرینی‌شده با اینکه حاوی یک خبر هستند، اما از دو نقطۀ متفاوت شروع شده‌اند.
  2. کلمات مترادف به کار ببریم: در پارافریزکردن مطالب، تا حد امکان از لغات و کلمات نسخۀ اصلی استفاده نمی‌کنیم و کلمات هم‌معنی و مترادف را جایگزین آن‌ها می‌کنیم.
  3. ساختار جملات را تغییر دهیم:
    1. می‌توان فاعل را در نقش مفعول استفاده کرد و بالعکس؛
    2. جملات طولانی را به عبارت‌های کوتاه‌تر شکست؛
    3. یا جملات کوتاه را در کنار هم قرار داد و عبارتی طولانی‌تر ساخت.
  4. فهرست‌نویسی کنیم: برخی متن‌ها این قابلیت را دارند که از دل آن‌ها فهرستی بیرون بکشیم و آن‌ها را با شماره یا بولت‌گذاری کنار هم بیاوریم؛ به این ترتیب از نوشتن کامل جملات خودداری می‌کنیم.
  5. اعداد و تاریخ‌ها را با صورتی جدید بیان کنیم: در مثال ایلان ماسک دیدیم که در بازنویسی به‌جای سه‌شنبۀ گذشته، تاریخ دقیق‌تر آن جایگزین شد. به همین‌صورت می‌توانیم فرمت و نحوۀ درج اعداد و تاریخ‌ها را در پارافریز‌ تغییر دهیم.
  6. از ابزارهای آنلاین کمک بگیریم: همان‌طور که گفته شد، این تکنیک در زبان انگلیسی بسیار پررنگ و مهم است. ابزارهای آنلاین مختلفی هم برای آن تولید کرده‌اند که در بازآفرینی، متنی طبیعی، غنی‌شده و روان به ما تحویل می‌دهند. از بهترین‌ ابزارهای موجود در این حوزه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
    • Paraphrasing Tool
    • ReWriter Tools
    • Paraphrase Online

پارافریز یک مهارت به حساب می‌آید و برای نوشتن جملاتی زیباتر و خلق اثری بهتر در آن به تمرین نیاز است. اگر نکات یا تکنیک‌های دیگری را می‌شناسید که می‌توانند در این مسیر کمک‌کننده باشند، خوشحال می‌شویم با ما و دیگر خوانندگان در میان بگذارید.

منابع

۴/۵ | (۴ امتیاز) امتیازت با موفقیت ثبت شد!
مطالب پیشنهادی ما:
1 نظر
  1. رویا سهرابی می گوید

    جالب بود ممنونم

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.