راهنمای کامل ساخت ویدئو (از ایده تا جلب توجه مخاطبان) + راهنمای قاب‌بندی ویدئو

طبق گزارش Cisco، ویدئو ۸۱٪ از کل ترافیک اینترنت مصرف‌کننده را در سال ۲۰۲۱ تشکیل می‌داد. درواقع می‌توان گفت که وقتی شخصی در فضای اینترنت است، به احتمال زیاد بیش از هر چیز دیگری، در حال تماشای یک ویدئو است. این مسئله منطقی هم هست، زیرا ویدئو در‌دسترس‌ترین و پرطرف‌دارترین نوع محتواست.

استانداردهای کیفیت ویدئو هر سال بالاتر و بالاتر می‌رود. تولید محتوا با کیفیت پایین دیگر مطلوب نیست، به‌خصوص زمانی که صحبت از یک کسب‌وکار است. در بیشتر موارد، برای تولید محتوای ویدئویی باکیفیت، حتی نیازی نیست که یک فیلم‌ساز حرفه‌ای باشید. با رعایت نکاتی دربارۀ نحوۀ ساخت یک ویدئوی حرفه‌ای، می‌توانید محتوای ویدئویی خود را جذاب‌تر جلوه دهید. در همین راستا، در این مطلب از وی‌پدیا، نکات و مراحلی را که برای ساخت یک ویدئوی باید در نظر بگیرید، بررسی می‌کنم.

فهرست مطالب

ساخت ویدئو را شروع کنید!

بدون شک ساخت یک ویدئوی حرفه‌ای هزینه‌ای بسیار بیشتر از آنچه بخواهید یا بتوانید پرداخت کنید، دارد. اما ساخت یک ویدئوی مقرون‌به‌صرفه که بتواند در استراتژی بازاریابی شما استفاده شود نیز ممکن است. بسیاری از ویدئوسازهای آماتور مانند یوتیوبرها، برای ساخت ویدئوهایشان نهایتاً از گوشی استفاده می‌کنند!

یک گوشی هوشمند معمولاً می‌تواند یک ویدئوی خوب ضبط کند و به‌وسیلۀ اپلیکیشن‌های مختلف ویدئو را ادیت کند. از دیگر تجهیزاتی که آماتورها استفاده می‌کنند می‌توان به لپ‌تاپ، تبلت و لنزهای DSLR اشاره کرد.

برنامه ویدیوساز آنلاین

راه دیگری که می‌توانید بازاریابی ویدئویی انجام دهید یا برای تبلیغات ویدیویی خود به سراغ آن بروید، استفاده از ابزارهای ساخت ویدئوی آنلاین است. این ابزارها روند ساخت ویدئو را ساده می‌کنند و موانع مختلفی را از بین می‌برند. از جملۀ این ابزارها می‌توان به Video Creation Tools، Animoto، Adobe Spark، Ripl، Vyond، Camtasia، Canva، Powtoon، Bitable و… اشاره کرد. هرکدام از این ابزارها دارای ویژگی‌هایی در نسخۀ رایگان خود هستند که برای استفاده از نسخۀ کامل آن‌ها باید هزینه‌ای بپردازید.

۶ نکته پیرامون ساخت ویدیو

اینکه شما یک سازندۀ ویدئوی آماتور هستید، لزوماً قرار نیست برای همه آشکار شود. این چند نکته می‌تواند کیفیت ویدئوی شما را با استفاده از چندین تجهیزات ساده ارتقا دهد.

  1. از نور کافی استفاده کنید: شما یا باید از نور طبیعی استفاده کنید یا نور مصنوعی. یادتان باشد که منبع نور اصلی خود را پشت سوژه قرار ندهید. نور طبیعی صبح‌ها و عصرها که محو در افق است معمولاً بهترین کیفیت خودش را دارد و در بقیۀ موارد نیز می‌توانید از انواع و اقسام نورهای مصنوعی استفاده کنید.
  2. از یک سطح صاف یا سه‌پایه استفاده کنید: پایدارسازی تجهیزاتتان یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید در نظر داشته باشید؛ چون مانع تکان‌خوردن یا حرکت ناگهانی‌شان می‌شود. گوشی‌ها را می‌توانید با تکیه‌دادن به یک قفسه کتاب یا یک جسم سنگین، پایدار کنید.
  3. فاصلۀ نزدیک را رعایت کنید: تجهیزات را در فاصلۀ نزدیک از هم قرار دهید تا در ضبط صدا به مشکل نخورید. استفاده از یک میکروفون مجزا می‌تواند کیفیت صدای ویدئوی شما را افزایش دهد.
  4. حواستان باشد که در پس‌زمینه چه می‌گذرد: اگر اتاقی که در آن فیلم‌برداری می‌کنید دیوارهایی با یک رنگ ثابت داشته باشد، مانع حواس‌پرتی شده و لوکیشنی ایدئال محسوب شود.
  5. صدا: از اتاقی کوچک و جمع‌و‌جور برای فیلم‌برداری استفاده کنید؛ اتاق‌های بزرگی که اکو ایجاد می‌کنند مناسب فیلم‌برداری نیستند. مطمئن شوید که هنگام ضبط ویدئو، افراد مختلف در پشت صحنه صحبت نکنند و راه نروند و به‌طور کلی فضای ساکتی بر اتاق حاکم باشد. وسایل برقی مختلف مانند پنکه، تلویزیون و… را در اتاق خاموش کنید. اگر کودک و نوزادی در محل هست، حواستان باشد که گریه و جیغ و داد نکند. صداهای مختلف مانند آژیر، ترافیک، پارس سگ و… باعث می‌شود که نتوانید پیام خود را به‌درستی به مخاطب برسانید. اگر با گوشی فیلم‌برداری می‌کنید، حواستان باشد که روی میکروفون را سهواً نپوشانید.
  6. ارائۀ درست: اگر در ویدئو باید صحبت کنید، از دوربین جلویی گوشی استفاده کنید تا خود را ببینید. این کار باعث می‌شود که از مشکلاتی مانند نامناسب‌بودن وضعیت فیزیکی، کثیف‌بودن شیشۀ عینک، برگشتن یقۀ لباس و… به‌سرعت آگاه شوید. از پوشیدن لباس‌هایی که الگوی پیچیده و یا لوگو و متن دارند دوری کنید.

چطور یک ویدیوی حرفه‌ای بسازیم؟

۱) برای ویدئوی خود برنامه‌ریزی کنید

ساخت یک ویدئو فقط زدن دکمۀ ضبط نیست؛ عوامل متعددی وجود دارند که در برجسته‌کردن یک ویدئو نقش دارند و بیشتر آن‌ها به نحوۀ برنامه‌ریزی ویدئو پیش از ساخت آن مربوط می‌شوند. این نکته را می‌توان به ۶ بخش تقسیم کرد که هریک را بررسی می‌کنیم:

۱) یک هدف مشخص کنید

قبل از شروع ساخت ویدئوی خود، باید بدانید که چرا در وهلۀ اول یک ویدئو می‌سازید. درک هدف ساخت ویدئو، خود به شما کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی، فیلم‌برداری، ویرایش و تبلیغ ویدئویی خود را به‌شیوه‌ای سازمان‌دهی‌شده‌تر انجام دهید و در زمان شما صرفه‌جویی می‌کند.

مهم‌تر از همه اینکه ویدئوی شما را از نظر دستیابی به نتایج دلخواه، مؤثرتر می‌کند. در ادامه چند نمونه از سؤالاتی که باید هنگام تعیین هدف برای ویدئوی خود بپرسید، آورده شده است:

  • با ویدئوی خود به ‌دنبال چه چیزی هستید؟
  • آیا سعی می‌کنید مردم را بخندانید؟
  • آیا در تلاش هستید که افراد را به بازدید از سایت خود تشویق کنید؟
  • آیا محصول خود را تبلیغ می‌کنید؟
  • آیا به افراد چیز جدیدی آموزش می‌دهید؟

و…

۲) مخاطب هدف خود را شناسایی کنید

شما احتمالاً نمی‌توانید همۀ افراد دنیا را هدف قرار دهید، زیرا در این صورت واقعاً با چه کسی صحبت می‌کنید؟ نداشتن دید واضح از گروه‌های مخاطب ایدئال شما، به‌سادگی پیام و محتوای ویدئوی شما را کمرنگ می‌کند.

مخاطب شما نحوۀ نوشتن فیلم‌نامه، فیلم‌برداری و نحوۀ ویرایش آن را تعیین می‌کند. همچنین، بسته به جایی که مخاطبان اصلی شما در آن حضور دارند، تعیین می‌کند که بهتر است کجا ویدئوهای خود را توزیع کنید. به این فکر کنید که می‌خواهید چه کسی محتوای شما را ببیند و سپس به این فکر کنید که آن‌ها معمولاً در چه کانال‌ها و فضاهایی حضور دارند تا محتوای خود را در آن فضاها توزیع کنید.

۳) دربار‌ۀ موضوع خود تحقیق کنید

در مرحلۀ بعد، زمان پیدا‌کردن موضوع مناسب برای ویدئو فرا می‌رسد. یافتن موضوعی که نه‌تنها برای مخاطبان هدف شما جذاب باشد، بلکه به شما در دستیابی به اهدافتان نیز کمک کند، بسیار مهم است. به‌دنبال ایده‌های متفاوت و جدید باشید. اگر در پیداکردن ایده‌های جدید مشکل دارید، پیشنهاد می‌کنم مطلب ۹ ایده برای ویدئوهای شبکه‌های اجتماعی را بخوانید.

بخش بزرگی از انتخاب موضوع شما نیز تمرکز بر یک کلمۀ کلیدی است. اگر می‌خواهید در گوگل رنک بگیرید، توجه به این مسئله بسیار مهم است. اگر در حال تولید ویدئو برای آپارات یا یوتیوب هستید، یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تصمیم‌گیری دربار‌ۀ موضوع ویدئو این است که تحقیقات کلمات کلیدی را در این فضاها انجام دهید. فقط کلمۀ کلیدی خود را در یوتیوب یا آپارات جست‌وجو کنید و با‌ دقت به نتایج برتر نگاه کنید تا ببینید دیگران چگونه کار کرده‌اند.

می‌توانید از ابزارهایی مانند Ahrefs برای یافتن کلمات کلیدی مناسب برای هدفتان استفاده کنید. موضوع یا مشکل کلی ویدئوی خود را در مرکز نگه دارید و به‌ دنبال کلمات کلیدی مرتبط در اطراف آن‌ها باشید تا مناسب‌ترین گزینه‌ها را پیدا کنید. همچنین، موضوعی را بیابید که خلأهای محتوا را پر کند و ارزش قابل توجهی برای مخاطب فراهم کند.

۴) نوع ویدئو را انتخاب کنید

اکنون که موضوع ویدئوی خود را می‌دانید، زمان آن رسیده است که نوع ویدئویی را که می‌خواهید تولید کنید، نهایی کنید. این کار به‌طور مستقیم بر لحن و سبک ویدئوی شما تأثیر می‌گذارد و البته بر کل فرایند تصویربرداری یا ویرایش آن تأثیر خواهد گذاشت. نوع ویدئویی را انتخاب کنید که متناسب با سبک محتوای شما باشد.

۵) یک استوری‌بورد بسازید

می‌توانید یک استوری‌بورد برای ویدئوی خود ایجاد کنید. استوری‌بورد صرفاً نمایش تصویری یک داستان است که از توالی تصاویر و تصاویر گرافیکی‌ای تشکیل شده است که به سازندگان کمک می‌کند ویدئوها و پروژه‌های خلاقانۀ خود را تجسم کنند. فراموش نکنید که فیلم‌نامه یا استوری‌بورد خود را در روز فیلم‌برداری در دسترس داشته باشید.

۶) مکان مناسب را انتخاب کنید

یکی دیگر از کارهای ضروری، انتخاب محل فیلم‌برداری است. انتخاب یک مکان مناسب، مهم‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید؛ زیرا به ویدئوی شما زمینه می‌دهد و می‌تواند ظاهر و احساس ویدئوی شما را به‌طور قابل ‌توجهی تغییر دهد.

۲) از یک دوربین با‌کیفیت استفاده کنید

نکتۀ ضروری دیگر برای بهبود کیفیت ویدئو، استفاده از دوربین مناسب است. برخلاف تصور عموم، برای ساخت فیلم‌های با کیفیت خوب، نیازی به دوربین گران‌قیمت یا حرفه‌ای ندارید. استفاده از تلفن‌های همراهی که دوربین باکیفیت دارند و بتوان با کمک آن‌ها ویدئوهای ۴K تهیه کرد، کافی است. اما گاهی برای ایجاد ویدئوهای حرفه‌ای‌تر، ممکن است دوربین گوشی کافی نباشد. در این صورت، احتمالاً باید روی یک دوربین حرفه‌ای سرمایه‌گذاری کنید. این کار به شما کنترل بسیار بیشتری بر کیفیت ویدئویی که تولید می‌کنید، می‌دهد.

۳) کیفیت صدا را ارتقا دهید

صدای ویدئوی شما می‌تواند محتوای شما را بسازد یا خراب کند. چند کار ساده وجود دارد که می‌توانید برای حفظ یکپارچگی کیفیت صدای ویدئویتان انجام دهید.

بهترین راه برای ضبط صدا از سوژه، استفاده از هر میکروفونی غیر از میکروفون داخلی دوربین است؛ زیرا مهم نیست که میکروفون داخلی دوربین شما چقدر خوب باشد، نیاز است که از میکروفون باکیفیت دیگری استفاده کنید. صدای واضح و شفاف را در اولویت قرار دهید. کیفیت صدا درواقع مهم‌تر از کیفیت فیلم است.

۴) از یک نرم‌افزار قدرتمند ویرایش ویدئو استفاده کنید

استفاده از نرم‌افزار ویرایش ویدئو بخش مهمی از فرایند تولید است. استفاده از آن به شما این امکان را می‌دهد تا تغییرات دلخواه و موردنظرتان را روی ویدئو اعمال کنید. نرم‌افزارهای مختلفی برای این کار وجود دارند که محبوب‌ترین آن‌ها InShot ،Viva video ،Adobe Premiere Pro و… است.

البته مهم است که ادیت‌های خود را ساده نگه دارید. امتحان‌کردن جلوه‌های مختلف می‌تواند در طول فرایند ویرایش ویدئو جذاب باشد، اما توجه کنید که بیش‌ از حد نباشد. به‌طور کلی، یک ویرایش ساده و تمیز حرفه‌ای‌تر به نظر می‌رسد.

۵) از لرزش‌گیر استفاده کنید

فیلم‌های لرزان نه‌تنها غیرحرفه‌ای به نظر می‌رسند، بلکه چشمان مخاطب را نیز تحت فشار قرار می‌دهند. بهتر است از دوربینی با لرزش‌گیر داخلی استفاده کنید یا از یک سه‌پایه کمک بگیرید. سه‌پایه‌ها معمولاً زمانی قابل استفاده هستند که سوژه ثابت است، اما ممکن است این مورد برای همۀ انواع ویدئو صدق نکند.

اگر با وجود تلاش‌هایتان، فیلم لرزان به نظر می‌رسد، نرم‌افزار تثبیت‌کنندۀ ویدئو می‌تواند تا حدی به برطرف‌کردن آن کمک کند.

۶) به ترکیب‌بندی ویدئو توجه کنید

ترکیب‌بندی روشی است که شما انتخاب می‌کنید سوژۀ خود را در ویدئویی که می‌خواهید ضبط کنید، کادر‌بندی کنید. محبوب‌ترین راه برای کادربندی سوژه، پیروی از قانون یک‌سوم است که کادر را به شبکه‌ای ۳×۳ تقسیم می‌کند و تقاطع‌هایی ایجاد می‌کند که مناطق اید‌ئالی برای قرار‌دادن سوژۀ شما هستند.

شما همچنین می‌توانید سوژۀ خود را در وسط کادر قرار دهید، اما نقطه‌ضعف آن این است که درنهایت فضای زیادی در یک‌سوم بالای کادر خواهید داشت. نکتۀ مهم دیگری که هنگام فیلم‌برداری باید در نظر داشته باشید این است که به سر سوژۀ خود توجه کنید؛ فضای زیادی بالای سر سوژه نداشته باشید، اما بالای سر او را هم نبُرید.

۷) فیلم را در بخش‌های کوچک ضبط کنید

فیلم‌برداری ویدئوها در بخش‌های کوچک، راهی عالی برای متمرکزنگه‌داشتن خود روی موضوعی است که به آن می‌پردازید و همچنین ویرایش فیلم پس از تولید، آسان‌تر می‌شود.

می‌توانید دکمۀ ضبط را فشار دهید، دربارۀ یک بخش از موضوع صحبت کنید، سپس دکمۀ توقف را بزنید و روند را برای هر بخش ادامه دهید. به این ترتیب، افکار شما به ‌هم نمی‌ریزد و تنها کاری که باید انجام دهید این است که ویدئوهای کوچک‌تری را برای ایجاد محصول نهایی خود بچینید.

۸) ویدئوهای خود را تبلیغ کنید

تولید ویدئوی خود، تنها نیمی از کار است. نیمۀ دیگر این است که دیگران را تشویق به تماشای آن کنیم. اگر می‌خواهید خود را به‌عنوان یک سازندۀ ویدئوی جدی و حرفه‌ای معرفی کنید، باید تبلیغات ویدیویی را استارت بزنید و دنبال‌کنندگان خود را افزایش دهید.

صرف‌نظر از نوع ویدئویی که تولید می‌کنید، مطمئن شوید که آن را به‌درستی با مخاطبان خود به اشتراک می‌گذارید تا تأثیر آن را به حداکثر برسانید. می‌توانید آن را در رسانه‌های اجتماعی مختلف، ایمیل، سایت و… با توجه به نوع استراتژی‌ای که مدنظر دارید، منتشر کنید.

۹) از نور کافی استفاده کنید

نورپردازی تفاوت زیادی در کیفیت یک ویدئو ایجاد می‌کند؛ بنابراین آن را در یکی از اولویت‌های اصلی خود در طول فیلم‌برداری قرار دهید. اگر به اندازۀ کافی از نور مناسب استفاده نکنید، ویدئوی شما احتمالاً آماتور به نظر می‌رسد، حتی اگر از هر نظر عالی باشد.

خورشید یکی از بهترین منابع نور برای ویدئو است. اگر در نور طبیعی فیلم‌برداری می‌کنید، تمام تلاش خود را بکنید تا فیلم‌های خود را در صبح یا عصر، زمانی که نور ملایم‌تر است، ضبط کنید. نور ظهر که مستقیم از بالای سر می‌آید، می‌تواند سایه‌های خشنی را روی سوژه‌های شما ایجاد کند، در‌حالی‌که نور صبح و عصر جذاب‌تر است.

اگر مجبورید در وسط روز فیلم بگیرید، سعی کنید این کار را در یک روز ابری انجام دهید، یا یک منطقۀ سایه برای نور ملایم‌تر پیدا کنید. اگر داخل خانه فیلم‌برداری می‌کنید، باید دربارۀ نواع چراغ‌هایی که استفاده می‌کنید و محل قراردادن آن‌ها دقت بیشتری داشته باشید. یکی از مواردی که باید از آن اجتناب کنید، نورپردازی بالای سر است؛ زیرا می‌تواند سایه‌های نامناسبی روی صورت سوژه‌های شما ایجاد کند.

پنجره‌ها منابع نور طبیعی خوبی هستند. همچنین می‌توانید از یک یا دو لامپ بزرگ برای پخش نور موردنظر خود استفاده کنید. قبل از اینکه منابع نور خود را تنظیم کنید، افکتی را که می‌خواهید در ویدئوی تمام‌شدۀ خود ایجاد کنید، در نظر بگیرید. آیا می‌خواهید صورت سوژه‌تان کاملاً روشن باشد (نور نرم یا مسطح)، یا کمی سایه (نور سخت) می‌خواهید؟

استفاده از سایه‌های زیاد، دراماتیک به نظر می‌رسد و در ویدئوهای حرفه‌ای می‌تواند حواس‌ شما را پرت کند. استفاده از سایۀ کم یا بدون سایه، فضای بازتر و ساده‌تری ایجاد می‌کند که معمولاً برای ویدئوهای مربوط به فروش و تبلیغات بهتر است. علاوه بر موارد گفته‌شده، مطالعۀ مطلب چطور یک استودیو فیلم‌برداری خانگی بسازیم؟ به شما کمک بیشتری در این زمینه خواهد کرد.

۱۰) از پس‌زمینه‌ای مناسب استفاده کنید

دربارۀ پس‌زمینه‌ای که برای فیلم‌برداری استفاده می‌کنید، نکته‌سنج باشید. یکی از راه‌های آسان برای به‌دست‌آوردن ظاهری حرفه‌ای برای ویدئو، استفاده از پس‌زمینۀ تک‌رنگ است. یک دیوار، یک پارچه یا یک ورق بزرگ کاغذی، همگی به‌عنوان پس‌زمینه گزینه‌های خوبی هستند. مطمئن شوید که سوژۀ شما کمی از پس‌زمینه فاصله دارد تا از ایجاد سایه روی آن جلوگیری کنید. همچنین، فیلم‌برداری در محیطی حرفه‌ای مثل محل کار، ایدۀ خوبی است.

نمونه قاب عکس‌ها در شبکه‌های محتلفنکاتی برای ساختن ویدئوهای خلاقانه

در طول سال‌ها، یوتیوب سازندگان برتر خود و نحوۀ تعامل آن‌ها با مخاطبانشان در این پلتفرم را تجزیه‌و‌تحلیل کرده است. آن‌ها ده اصل اساسی را که زیربنای یک استراتژی ویدئویی خلاقانۀ موفق است، شناسایی کرده‌اند. اگرچه شما مجبور نیستید همۀ این اصول را در همۀ ویدئوهای خود اعمال کنید، اما هرچه تعداد بیشتری از آن‌ها‌‌ را در محتوای خود پیاده کنید، احتمال اینکه ویدئوهای شما کشف و به اشتراک گذاشته شوند بیشتر است.

خب، ده اصل خلاقانۀ تولید ویدئوهای اثربخش چیست؟

۱) قابل اشتراک‌گذاری

آیا مردم تمایل دارند ویدئوی شما را به اشتراک بگذارند؟ موضوع یا قالبی را پیدا کنید که بیننده را وادار کند ویدئوی شما را به اشتراک بگذارد. هرچه محتوای شما جذاب‌تر باشد، احتمال اینکه افراد آن را به اشتراک بگذارند بیشتر است. این امر، دسترسی به محتوای شما را افزایش می‌دهد و به شما کمک می‌کند دنبال‌کننده‌های بیشتری گرد هم آورید.

۲) قابل‌فهم

آیا ویدئوهای شما به‌عنوان محتوای مستقل، قابل ‌فهم‌اند؟ قالبی برای محتوای ویدئویی خود بیابید که بتوان آن را مستقل از سایر ویدئوهای کانال درک کرد. اگر بیننده‌ای یکی از ویدئوهای یوتیوب شما را کشف کند، آیا می‌تواند بدون تماشای سایر ویدئوهای کانالتان، آن را درک کند؟ قابل‌ فهم بودن به این معناست که ویدئوهای شما به‌تنهایی و جداگانه دارای معنا باشند؛ یعنی می‌توانید از ویدئوهای مستقل برای پرکردن فیدهای مختلف استفاده کنید، که همین باعث افزایش مخاطبان شما می‌شود.

۳) محاوره‌ای

آیا با مخاطبان خود وارد گفت‌وگو می‌شوید یا فقط خطاب به آن‌ها صحبت می‌کنید؟ مطمئن شوید که در ویدئوی شما مؤلفه‌ای برای صحبت مستقیم با مخاطب وجود دارد. این امر به شما کمک می‌کند تا با جامعۀ مخاطبان خود ارتباط بگیرید و با طرف‌دارانتان پیوند برقرار کنید. علاوه بر صحبت مستقیم با مخاطبان، آن‌ها را به بخشی از گفت‌وگو تبدیل کنید. این کار، افراد را ترغیب می‌کند تا با ویدئوی شما درگیر شوند.

۴) ثابت

آیا قالب و برنامۀ زمانی ثابتی برای ویدئوهایتان دارید؟ ثبات می‌تواند شامل موارد مختلفی باشد. باید سعی کنید به یک برنامۀ زمانی منظم پایبند باشید. از یک قالب یکسان برای کلیۀ ویدئوهای خود استفاده کنید. «روی برند» بمانید و در تمام ویدئوهای خود، یک شخصیت ثابت روی صفحۀ نمایش خلق کنید.

۵) تداوم‌پذیر

اگر ویدئویی موفقیت‌آمیز بود، می‌توانید ویدئوهای بیشتری شبیه آن بسازید؟ هرگاه یک قالب موفق برای ویدئوهایتان پیدا کردید، احتمالاً می‌خواهید ویدئوهای بیشتری شبیه آن در قالب‌های مختلف و در بخش‌های مختلف وب بسازید؛ هرچند اگر تولید ویدئو بسیار گران باشد، ممکن است نتوانید این کار را انجام دهید.

۶) قابل ‌کشف

آیا افراد محتوای شما را پیدا خواهند کرد؟ ضروری است یافتن ویدئوهای خود را تاحدامکان برای افراد آسان کنید، به‌ویژه در یوتیوب، برترین مکان برای تماشای آنلاین ویدئوها! مطمئن شوید که عناوین ویدئوها صحیح‌اند و داده‌های جانبی (متادیتا) شما به‌وضوح مشخص می‌کند که محتوای شما درمورد چیست. همچنین، به خاطر داشته باشید که مردم در جست‌وجوی چه چیزی هستند و انواع ویدئوهایی را بسازید که آن‌ها احتمالاً نیاز دارند.

برای اینکه محتوای خود را بیشتر قابل‌کشف کنید، باید آن‌ها را برای جست‌وجو بهینه کنید. گذشته از همۀ این‌ها، یوتیوب دومین موتور جست‌وجوی بزرگ جهان است! هرچه بهتر ویدئوها را برای موتورهای جست‌وجو بهینه کنید، شانس بیشتری برای کشف و تماشای آن‌ها توسط کاربران خواهید داشت.

یک مثال عالی که می‌توان آن را بررسی کرد، سایت اتومبیل بریتانیا، Carwow است.

CreativeFundamentalsCarWow

در اینجا به چند نکته جهت بهینه‌سازی ویدئوها برای جست‌وجو، اشاره می‌کنیم:

  • عنوان (Title): پیش‌بینی کنید وقتی‌ افراد می‌خواهند ویدئوی شما را پیدا کنند، به دنبال چه چیزی می‌گردند. سپس ویدئوی خود را براساس آنچه افراد احتمالاً برای یافتن این نوع محتوا در یوتیوب تایپ می‌کنند نام‌گذاری کنید و کلمه‌های کلیدی مرتبط با ویدئو و برند خود را در آن عنوان بگنجانید.
  • توضیحات (Description): برای ویدئوی خود، یک توضیحِ غنی از کلمه‌های کلیدی قرار دهید. مطمئن شوید که یک فراخوان برای اقدام شفاف و پیوندهایی به سایر ویدئوهای مفید، کانال‌های رسانه‌های اجتماعی و منابع موجود در سایت خود قرار داده‌اید.
  • برچسب‌ها (Tags): ویدئوی خود را با کلمه‌های کلیدی مرتبط برچسب‌گذاری کنید. این کار، ویدئوی شما را با ویدئوهای مشابه مرتبط می‌کند و همین باعث می‌شود دسترسی به آن افزایش یابد.
  • تصویر بندانگشتی (Thumbnail): یوتیوب توصیه می‌کند از یک تصویر ۷۲۰×۱۲۸۰ پیکسل استفاده کنید تا مطمئن شوید تصویر کوچک شما روی صفحه‌نمایش‌های با اندازه‌های مختلف، عالی به نظر می‌رسد.

۷) مشارکتی

آیا می‌توانید با سایر سازندگان ویدئو همکاری کنید؟ برای مثال، ممکن است بخواهید وارد یک مشارکت پولی یا دوجانبه شوید. بسیاری از تولیدکنندگان محتوای دیجیتال، برای کمک به رشد کانال‌های خود، با سازندگان دیگر مشارکت می‌کنند. برای داشتن همکاری‌های موفق، مطمئن شوید که مخاطبانِ هدفتان شبیه یکدیگرند و یک میان‌برنامۀ مهمان بسازید که برای مخاطب جذاب باشد. همچنین، همکاری با دیگرانی که قبلاً به محصول شما علاقه نشان داده‌اند نیز مهم است.

۸) تعاملی

چگونه بینندگان می‌توانند با ویدئوی شما درگیر شوند؟ یوتیوب، تنها یک رسانۀ پخش نیست، بلکه چیزی است بیش از یک راه برای شما که پیام خود را به دیگران برسانید. درواقع، یوتیوب یک پلتفرم تعاملی است. راهی بیابید که به مخاطب اجازه دهد از طریق بازخورد، ایده‌های محتوا و محتوای تولیدشده توسط کاربر (UGC)، در شکل‌گیری محتوای شما مشارکت کند. شنود شبکه‌های اجتماعی (Social listening) می‌تواند به شما کمک کند تا از تعامل با مخاطبان استفاده کنید.

به این فکر کنید که چگونه می‌توانید مخاطبان خود را در محتوایتان مشارکت دهید. اگر مخاطبان شما ببینند که حرف‌هایشان شنیده می‌شود و محتوای شما براساس نظرات آن‌ها شکل می‌گیرد، از آن استقبال خواهند کرد و برای کسب اطلاعات بیشتر، به کانال شما باز خواهند گشت.

۹) هدفمند

ویدئوی شما برای کیست؟ ویدئوی شما باید کسانی را هدف قرار دهد؛ بنابراین، مخاطبی را که محتوا سعی دارد به آن دست یابد، به‌طور واضح تعریف کنید. سپس محتوای ویدئویی‌‌تان را متناسب با اولویت‌ها و نیازهای آن‌ها تولید کنید. این کار، احتمال همسویی آن‌ها با ویدئوهای شما را افزایش می‌دهد.

شما می‌توانید از طریق تعامل با مخاطبان خود در رسانه‌های اجتماعی، دیدن آنچه آن‌ها دوست دارند، آنچه دوست ندارند و فهمِ آنچه از کانال شما انتظار دارند، درمورد آن‌ها اطلاعات کسب کنید. هرچه مخاطبان شما بیشتر باشد، درگیری (Engagement) بیشتری را با محتوای خود شاهد خواهید بود.

۱۰) قابل ‌اعتماد

آیا در پشت ویدئوی شما اشتیاق واقعی وجود دارد؟ محتوای شما باید قابل ‌اعتماد باشد و اشتیاق شما را به موضوع نشان دهد. شما باید به چیزی که بارگذاری می‌کنید باور داشته باشید. در دوربین، از طریق زبان بدن شما مشخص می‌شود که آیا به موضوع خود علاقه دارید یا خیر. اگر مخاطبان شما احساس کنند پیام شما باورپذیر و قابل‌ اعتماد است، بیشتر با محتوای شما درگیر خواهند شد.

حال میخواهیم در ادامه این بلاگ‌پست راجع به قاب‌بندی محتوای ویدئویی صحبت کرده‌ایم. اینکه این قاب‌بندی‌ها چه هستند، چه تأثیری بر تجربۀ بصری بیننده می‌گذارند و هرکدام از آن‌ها برای کدام پلتفرم انتشار محتوا مناسب‌تر هستند.

قاب‌بندی ویدئویی چیست؟

هر تصویری اعم از عکس، بنر، نقاشی، ویدئو و… برای اینکه به بهترین شکل به چشم مخاطب دیده شود باید تناسباتی را در اندازه‌های طول و عرض خود رعایت کند. این تناسبات تصویری (Aspect ration) و استاندارد، در شکل‌های مختلف تصویر مثل عکس، ویدئو و… شباهت‌های زیادی با هم دارند و همۀ آن‌ها براساس تناسبات موردعلاقۀ مغز انسان‌ها بنا شده‌اند.

با توضیحاتی که دادیم، وقتی صحبت از قاب‌بندی ویدئویی می‌کنیم، منظورمان تناسبات استاندارد و برمبنای عددهای ثابتی است که در تولید یک ویدئو باید رعایت کنیم. تناسبات معمولاً به‌صورت حروف انگلیسی X و Y نشان داده می‌شوند. X نماد عرض و Y نماد طول تصویر قاب‌بندی‌شده است.

نسبت‌های یک ویدئو از چپ به راست و به‌صورت X:Y نوشته می‌شود. مثلاً وقتی می‌گوییم نسبت یک ویدئو ۴:۵ است، یعنی نسبت عرض به طول تصویر است.

تأثیر قاب‌بندی بر تجربۀ مخاطب چیست؟

قاب‌بندی‌های مختلف تعیین می‌کند که یک ویدئو چگونه در یک دستگاه یا پلتفرم خاص به نمایش در‌می‌آید. دستگاه‌هایی مثل تلویزیون، موبایل، تبلت، لپ‌تاپ و پلتفرم‌هایی مثل اینستاگرام، آپارات، تیک‌تاک (TikTok) و فیس‌بوک همه برای قاب‌بندی‌های استاندارد و بعضاً متفاوتی بهینه‌سازی شده‌اند. برای مثال، پستی که در اینستاگرام منتشر می‌کنید با پستی که برای شبکۀ اجتماعی تیک‌تاک در نظر می‌گیرید باید قاب‌بندی‌های مختلفی داشته باشند.

بدون رعایت قاب‌بندی درست در تهیۀ ویدئو برای هر پلتفرم و دستگاهی، تجربۀ ناخوشایندی را برای مخاطبانتان رقم می‌زنید. آن‌ها ممکن است تصویری مخدوش، بیش از حد خالی، بیش از حد کشیده یا جمع‌شده، و یا بیش از حد بزرگنمایی‌شده را ببینند. علاوه‌بر‌این، قاب‌بندی‌های مختلف روی حال و هوای کلی ویدئو هم تأثیر می‌گذارند و سازندگان حرفه‌ای ویدئو به القای این حال و هواها به‌واسطۀ قاب‌بندی‌های مختلف تسلط دارند.

قاب‌بندی‌های متداول ویدئو کدام هستند؟

قاب‌بندی‌های تصویری در پلتفرم‌های پخش آنلاین و غیرآنلاین به‌صورت مربع یا مستطیل‌های مختلف تنظیم می‌شوند. در ادامه به ۷ تا از متداول‌ترین این قاب‌بندی‌ها می‌پردازیم.

  1. قاب بندی «۱:۱»: این تناسب از ویدئو به‌طور سنتی برای تلویزیون‌های قدیمی و مربعی استفاده می‌شد. اگرچه این تناسب الان در صفحۀ تلویزیون رایج نیست، ولی به لطف اینستاگرام که بیش از یک میلیارد کاربر فعال دارد، به یک تناسب پذیرفته‌شده و رایج در دنیای تولید محتوای تصویری تبدیل شده است. تناسب ۱:۱ به‌شکل یک مربع کامل است. این شکل از قاب‌بندی مناسب تصویرهایی است که در آن تمرکز تصویر روی نقطۀ مرکزی قرار گرفته است؛ زیرا وقتی کاربران برای دیدن محتوای کلی، صفحۀ تلفن هوشمندشان را ‌اسکرول می‌کنند، روی یک قسمت از صفحه‌نمایش خیره می‌شوند.
  2. قاب‌بندی «۳:۲»: این نسبت از قاب‌بندی برای حلقه فیلم‌های ۳۵میلی‌متری استفاده می‌شد و بیشتر در عکاسی کاربرد داشت. اگرچه این نسبت هنوز هم در برخی از دوربین‌های DSLR و تبلت‌ها استفاده می‌شود، ولی برای محتوای ویدئویی شبکه‌های اجتماعی مناسب نیست.
  3. قاب‌بندی «۴:۳»: تناسب قاب‌بندی ۴:۳ به اسم تناسب آکادمی هم شناخته می‌شود. این تناسب زمانی تناسب پیش‌فرض ویدئوها در سطح جهانی بود. امروز هم به دلیل وجود ویدئوهای اچ دی (HD) و دستگاه‌های تلفن هوشمند، تناسب ۴:۳ همچنان کاربرد دارد.
  4. قاب‌بندی «۴:۵»: به‌نسبت قاب‌بندی‌های دیگر، این شکل از قاب‌بندی اخیراً برای ساخت ویدئو متداول و محبوب شده است. قاب‌بندی ۴:۵ اول در ویدئوهای اینستاگرام مورد استفاده قرار گرفت و امروزه هم در بیشتر شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌شود. محبوبیت این قاب‌بندی به این برمی‌گردد که بیشتر صفحه دستگاه را اشغال می‌کند و بیننده تمرکز بیشتری برای دیدن تصویر به دست می‌آورد.
  5. قاب‌بندی «۹:۱۶»: این شکل از قاب‌بندی هم مثل قاب‌بندی قبلی به لطف شبکه‌های اجتماعی‌ای مثل تیک‌تاک و اسنپ‌چت (Snapchat) و گوشی‌های هوشمند جدید، متداول و محبوب شد. در حال حاضر این نسبت از قاب‌بندی ویدئو بیشتر در ریلز اینستاگرام و ویدئوهای کوتاه یوتیوب خود را نشان می‌دهد.
  6. قاب‌بندی «۱۶:۹»: نسبت قاب‌بندی ۱۶:۹ یکی از محبوب‌ترین نسبت‌ها برای مخاطبان یک محتوای ویدئویی است. این نسبت مستطیلی پهن و افقی برای اکثر دستگاه‌های پخش تصویر مثل تلویزیون‌ها، صفحه‌های نمایش فیلم و پلتفرم‌های پخش ویدئوی آنلاین در نظر گرفته می‌شود.
  7. قاب‌بندی «۲۱:۹»: برای ویدئوهای سینمایی این قاب‌بندی ایدئال‌ترین نوع قاب‌بندی است. قاب‌بندی ۲۱:۹ به نشان‌دادن عمق تصویر کمک بزرگی می‌کند و تجربۀ مخاطب از دیدن یک ویدئو به‌خصوص بر پرده‌های بزرگ سینما را لذت بخش‌تر می‌کند. همان‌طور که گفتیم، با اینکه قاب‌بندی ۲۱:۹ در ساخت فیلم‌های سینمایی استفاده می‌شود، ولی روز‌به‌روز محبوبیتبیشتری در بین مردم پیدا می‌کند. دلیل این محبوبیت این است که افراد زمانی که تلفن هوشمند خود را به‌شکل افقی برای دیدن یک تصویر می‌گیرند، نسبت تصویری ۲۱:۹ در صفحه‌نمایش تلفن هوشمند آن‌ها به‌خوبی جا می‌گیرد و تجربه‌های دیدن ویدئو در پلتفرم‌هایی مثل فیلیمو و یوتیوب را راحت‌تر می‌کند.

بهترین قاب‌بندی‌های ویدئویی برای شبکه‌های اجتماعی

هر شبکۀ اجتماعی قاب‌بندی متداول و مخصوص به خود را دارد. این قاب‌بندی‌ها گاهی‌اوقات اشتراکاتی با هم دارند؛ زیرا به‌هر‌حال افراد از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند و قاب‌بندی‌ها باید طوری تنظیم شود که در نسبت‌های طول و عرض این گوشی‌ها، به بهترین شکل دیده شوند. در ادامه به رایج‌ترین نسبت‌های متداول در هرکدام از شبکه‌های اجتماعی اشاره می‌کنیم.

  • اینستاگرام: این شبکۀ اجتماعی از نسبت‌های ۱:۱، ۴:۵ و ۱۶:۹ پشتیبانی می‌کند. برای ویدئوهایی که قرار است به‌شکل پست منتشر شود نسبت ۱:۱ و ۴:۵ و برای ویدئوهایی که قرار است به‌شکل IGTV ، ریلز و استوری منتشر شود نسبت‌های ۱۶:۹، ۹:۱۶ را پیشنهاد می‌کنیم.
  • لینکدین: در شبکۀ اجتماعی لینکدین بیشتر نسبت‌های ۱۶:۹ و ۱:۱ دیده می‌شود؛ ولی پیشنهاد ما به شما این است که از نسبت ۱:۱ برای پست‌های ویدئویی خود در این شبکه استفاده کنید؛ زیرا تجربۀ بصری بهتری به مخاطبانتان هم در فرمت دسکتاپ و هم تلفن هوشمند می‌دهید.
  • توییتر: برای ویدئوهای توییتر هم می‌توانید از نسبت ۹:۱۶ و ۱۶:۹ استفاده کنید؛ ولی پیشنهاد ما این است که اگر می‌خواهید محتوای ویدئویتان بهتر دیده شود، از نسبت ۱:۱ کمک بگیرید.
  • آپارات: ایدئال‌ترین نسبت ویدئویی که در آپارات به اشتراک گذاشته می‌شود، نسبت ۹:۱۶ است.

در آخر:

برای انتشار ویدئو در هر پلتفرمی باید با اصول و استاندارد قاب‌بندی آن پلتفرم آشنا باشید، وگرنه زمان و هزینۀ خود را درگیر انتشار محتوایی می‌کنید که درنهایت به چشم مخاطبانتان خوب دیده نمی‌شود. پیشنهاد ما به شما این است که علاوه بر شناختن نسبت‌های قاب‌بندی ویدئو، نوع چیدمان عناصر مختلف در تصویر را هم یاد بگیرید تا به نسبت رقبایتان در فضای دیجیتال محتوای با‌کیفیت‌تر و تبلیغات ویدیویی پرمخاطب‌تری را منتشر کنید.

۵/۵ | (۳ امتیاز) امتیازت با موفقیت ثبت شد!
مطالب پیشنهادی ما:

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.