کمپین تبلیغاتی چیست؟ (نکات کلیدی در طراحی کمپین تبلیغاتی موفق)

کمپین‌ تبلیغاتی مفهوم نوپایی در دنیای گستردۀ تبلیغات است که در سال‌های اخیر نام آن را زیاد شنیده‌ایم.

کمپین‌های تبلیغاتی درواقع برنامه‌ای برای تبلیغات به‌شکل وسیع است که با استفاده از رسانه‌های مختلف شکل می‌گیرد.

آن‌ها می‌توانند به شما کمک کنند که اهداف بازاریابی خود را زودتر محقق کنید. کمپین‌های تبلیغاتی در دنیای کنونی برای هر کسب‌وکار می‌توانند نقش مهمی را ایفا کنند. در این مطلب از وی‌پدیا، به شما می‌گوییم که کمپین تبلیغاتی چیست، دربارۀ طراحی کمپین تبلیغاتی و نحوۀ موفق‌شدن در آن توضیح می‌دهیم و چند نمونه از کمپین‌های تبلیغاتی موفق را معرفی می‌کنیم. پس اگر قصد دارید از کمپین تبلیغاتی استفاده کنید اما نمی‌دانید که به چه صورت می‌توان از آن نتیجه گرفت، این بلاگ‌پست را تا انتها دنبال کنید.

فهرست مطالب

کمپین تبلیغاتی چیست؟

برای اینکه بدانیم کمپین تبلیغاتی چیست، ابتدا باید به این پرسش پاسخ دهیم که «کمپین چیست؟».

«کمپین» مجموعه‌ای از فعالیت‌های برنامه‌ریزی‌شده است که افراد در یک دورۀ زمانی معین به‌منظور دستیابی به یک هدف مشخص مانند تغییرات اجتماعی، سیاسی و بازاریابی انجام می‌دهند. هدف کمپین‌ها تأثیرگذاری بر مخاطب است.

در دنیای بازاریابی دیجیتال، کمپین تبلیغاتی به مجموعه‌فعالیت‌های چندجانبه و یکپارچه‌ای گفته می‌شود که در یک دورۀ زمانی معین برای دستیابی به یک هدف خاص مانند معرفی، تبلیغ و ترویج یک محصول/خدمت، افزایش آگاهی از برند، جذب مشتری جدید یا افزایش فروش انجام می‌شوند.

این کمپین‌ها از طریق پلتفرم‌های تبلیغاتی، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل یا سایر پلتفرم‌های آنلاین برای گروه مخاطبان هدف اجرا می‌شوند. برای اینکه بهتر با مفهوم کمپین تبلیغاتی آشنا شوید، مثالی می‌آوریم:

قایقی را در نظر بگیرید که افراد مختلفی در آن حضور دارند. هدف تمامی این افراد رساندن قایق به منزلگاه نهایی و مقصد است و در‌عین‌حال هرکدام باید نقش خود را به‌خوبی ایفا کنند، تا هدف موردنظر محقق شود.

در کمپین‌های تبلیغاتی هم درست به همین شکل است. تمامی روش‌های تبلیغات مثل ایمیل مارکتینگ، بازاریابی تلفنی، چاپ بنر، بیلبوردهای تبلیغاتی، سئو، گوگل ادز و… در کنار هم تلاش می‌کنند تا به هدفی که از تبلیغات خود دارید، برسید.

مراحل راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی

اهداف کمپین‌های تبلیغاتی چیست؟

قبل از هر چیزی لازم است موضوعی را با یکدیگر حل کنیم: اگر شما تنها از یک کانال تبلیغات مثل شبکه‌های اجتماعی، برای تبلیغ کسب‌وکار خود استفاده کنید، از کمپین تبلیغاتی استفاده نکرده‌اید و فقط می‌توان گفت که صرفاً از یک روش بازاریابی استفاده کرده‌اید.

اهداف کمپین‌های تبلیغاتی می‌تواند با توجه به هرکسب‌وکاری متفاوت باشد؛ برای مثال، ممکن است کسب‌وکار شما در ابتدای راه خود قرار داشته باشد و شما بخواهید با استفاده از یک کمپین، برندسازی کنید و به مخاطبان آگاهی دهید که چنین کسب‌وکاری وجود دارد یا کسب‌وکار دیگری به دنبال افزایش فروش خود از این طریق باشد.

دلایل راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی چیست؟

احتمالاً در ذهن شما هم چنین سؤالی پیش آمده که وقتی کسب‌وکارها می‌توانند با هزینۀ کمتر، تبلیغ خود را در مقابل دید هزاران نفر قرار دهند (مثل تبلیغات بیلبوردی یا تبلیغات تلویزیونی)، چرا باید از کمپین تبلیغاتی استفاده کنند؟ دو دلیل عمده برای انجام این کار وجود دارد:

۱) مخاطبان بیشتر

استفاده از کمپین تبلیغاتی باعث می‌شود که مخاطبان بیشتری تبلیغ ما را مشاهده کنند. ممکن است برخی از مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی بیشتر حضور داشته باشند و برخی دیگر تبلیغات تلویزیونی را بپسندند. استفاده از کمپین باعث می‌شود که تمامی این طیف را در اختیار داشته باشید.

۲) برندسازی بهتر

موضوع از این قرار است که با ایجاد یک کمپین تبلیغاتی مناسب، می‌توانید با کمک چند شبکه پیام خود را به گوش مخاطبان برسانید و همین موضوع باعث می‌شود که برند شما بهتر در ذهن مخاطب بماند. برای مثال، برندی را تصور کنید که هم در شبکه‌های اجتماعی و هم در تلویزیون دیده باشید؛ هنگام خرید در فروشگاه برندی را انتخاب می‌کنید که نام آن بیشتر به گوشتان خورده است و با آن بیشتر آشنایی دارید.

انواع کمپین‌های تبلیغاتی

رایج‌ترین انواع کمپین‌های تبلیغاتی عبارت‌اند از:

۱) کمپین رسانه‌ای سنتی

یک کمپین رسانه‌ای سنتی از تبلیغات تلویزیونی، رادیویی، چاپی یا محیطی برای دستیابی به مخاطبان هدف خود استفاده می‌کند. کمپین‌های رسانه‌های سنتی اغلب برای افزایش آگاهی از یک محصول/خدمت جدید یا بازسازی برند (ریبرندینگ) راه‌اندازی می‌شوند.

مزیت اصلی کمپین‌ رسانه‌ای سنتی این است که مخاطبان زیادی را جذب می‌کند و البته ۲ عیب اصلی هم دارد: پرهزینه است و اندازه‌گیری و سنجش عملکرد آن‌ دشوار است.

۲) کمپین فشار فصلی

کمپین فشار فصلی نوعی کمپین تبلیغاتی است که هم‌زمان با تعطیلات مهم یا رویدادهای خاص اتفاق می‌افتد.

هدف کمپین‌ فشار فصلی، افزایش فروش در تعطیلات است. همچنین می‌توان از آن‌ برای تبلیغ محصولات یا خدمات فصلی مانند لباس شنا در تابستان و پالتو و چکمه در زمستان استفاده کرد.

۳) کمپین راه‌اندازی محصول

کمپین راه‌اندازی محصول نوعی کمپین تبلیغاتی است که برای معرفی یا افزایش فروش یک محصول یا خدمت جدید استفاده می‌شود و اغلب با ایجاد سروصدا و هیجان حول آن محصول/خدمت جدید همراه است.

این کمپین از عناصری مانند تیزرهای تبلیغاتی، پست‌های شبکه‌های اجتماعی و نمایش‌ محصول در فروشگاه استفاده می‌کند.

۴) کمپین آگاهی از برند

کمپین آگاهی از برند نوعی کمپین تبلیغاتی است که برای افزایش رؤیت‌پذیری (در معرض دید بودن) یک برند استفاده می‌شود و اغلب توسط شرکت‌هایی اجرا می‌شود که در حال راه‌اندازی یک نام تجاری جدید یا بازسازی برند (ریبرندینگ) خود هستند.

افزایش آگاهی از برند، نقش مهمی در استراتژی حفظ محبوبیت برندهای عظیم ایفا می‌کند. به‌طور مثال، کوکاکولا بخش زیادی از بودجۀ تبلیغاتی خود را صرف کمپین‌های آگاهی از برند می‌کند تا بتواند همیشه در مرکز دید باشد.

۵) کمپین بازسازی برند (ریبرندینگ)

در کمپین بازسازی برند، ترویج تغییر عناصر هویت بصری (نام، رنگ، لوگو، طراحی) یا ادغام شرکت با یک شرکت دیگر مدنظر است.

کمپین‌های بازسازی برند را می‌توان برای تازه‌کردن تصویر یک شرکت یا تغییر دیدگاه مردم نسبت به شرکت نیز استفاده کرد. به‌طور مثال، اگر یک شرکت نفتی به آسیب به محیط‌زیست متهم شود، می‌تواند از کمپین تغییر نام تجاری برای بهبود تصویر خود استفاده کند تا مردم را متقاعد کند که شرکتی مسئولیت‌پذیر است و به محیط‌زیست اهمیت می‌دهد.

box

صباویژن


دریافت مشاورۀ رایگان در زمینۀ تبلیغات ویدئویی
کلیک کنید

۶) کمپین راه‌اندازی برند

کمپین راه‌اندازی برند مشابه کمپین راه‌اندازی محصول است و زمانی استفاده می‌شود که یک شرکت بخواهد آگاهی از برند جدید را افزایش دهد. مزیت کمپین‌های راه‌اندازی برند این است که قادرند سروصدا و هیجان زیادی ایجاد کنند.

۷) کمپین مسابقه‌ای

کمپین‌های مسابقه‌ای به لطف شبکه‌های اجتماعی روز‌به‌روز محبوب‌تر می‌شوند. در قالب این کمپین‌ها، شرکت‌ها از کاربران می‌خواهند یک اقدام مشخص را انجام دهند و در ازای آن جایزه بگیرند.

به‌‌طور مثال، یک شرکت تولید عینک آفتابی ممکن است مسابقه‌ای برگزار کند و از افراد بخواهد درحالی‌که عینک‌های آن برند را پوشیده‌اند، از خودشان عکس بگیرند. سپس این شرکت بهترین عکس‌ها را انتخاب می‌کند و به برندگان جوایزی اهدا می‌کند.

۸) کمپین تبلیغات پولی

کمپین‌ تبلیغات پولی یکی از رایج‌ترین انواع کمپین‌های تبلیغاتی است که می‌تواند برند را در معرض مخاطبان گسترده قرار دهد. شما می‌توانید کمپین‌های تبلیغات پولی را به روش‌های مختلفی اجرا کنید؛‌ ازجمله:

  • تبلیغات کلیکی (PPC – پرداخت به ازای هر کلیک)
  • تبلیغات نمایشی (PPI – پرداخت به ازای هر نمایش)

مراحل راه اندازی کمپین تبلیغاتی

برای طراحی کمپین تبلیغاتی موفق و راه‌اندازی آن، نیاز است که تمامی مراحل اجرای کمپین را به‌درستی و با دقت و ظرافت هرچه تمام‌تر انجام دهید و به‌صورت کلی هم تمامی فرایندهای مربوط به اجرای کمپین را بهینه‌سازی کنید. در ادامه تمامی اقداماتی را که برای ایجاد یک کمپین موفق باید انجام دهید، بیان کرده‌ایم:

چگونه می‌توان کمپین تبلیغاتی موفقی اجرا کرد

۱) بررسی و ارزیابی

در اولین گام نیاز است که به‌خوبی برند خود را ارزیابی کنید و اگر قرار است محصولی را تبلیغ کنید، آن را مورد بررسی قرار دهید. اگر محصولی که ارائه می‌کنید کیفیت لازم را ندارد و مشتریان از آن رضایت ندارند، بهتر است در تبلیغات خود روی آن مانور ندهید و زمانی این کار را انجام دهید که محصول شما دارای کیفیت مناسب است و تعدادی از مشتریان تجربۀ کاربری خوبی را داشتند.

بنابراین بهتر است ابتدا نیم‌نگاهی به محصولات، برند و سایر شاخصه‌هایی که ممکن است با نظرات منفی مخاطبان پاسخ داده شود بیندازید.

۲) شناسایی مخاطبان هدف

در مرحلۀ بعدی در مرحلۀ بعدیِ طراحی کمپین تبلیغاتی، باید بتوانید مخاطبان خود را به‌خوبی بشناسید. شناسایی مخاطبانی که قرار است تبلیغات شما برایشان نمایش داده شود، کمک می‌کند که تبلیغات اثربخشی را به همراه داشته باشید. منظور از شناسایی مخاطبان، همان طراحی پرسوناست که بسیاری از کسب‌وکارها به‌صورت خودکار انجام می‌دهند.

زمانی که مخاطبان خود را به‌خوبی بشناسید و با علایق و سلایق آن‌ها آشنا باشید، می‌توانید ابزارهای بهتری را برای تبلیغات انتخاب کنید و کمپین هدفمندتری داشته باشید.

۳) تعیین اهداف

در گام بعد، نوبت تعیین اهداف کمپین است. در این مرحله باید مشخص کنید که دقیقاً می‌خواهید از کمپین تبلیغاتی خود چه استفاده‌ای ببرید؟ برای برندسازی، فروش بیشتر یا معرفی یک محصول جدید قصد راه‌اندازی کمپین را دارید یا هدف دیگری را دنبال می‌کنید؟ در این گام نیاز است که این هدف را به‌صورت دقیق مشخص کنید.

۴) تعیین بودجۀ کمپین

بعد از اینکه اهداف کمپین خود را مشخص کردید، نیاز است که مقدار هزینه‌ای را که می‌خواهید برای کمپین کنید مشخص کنید. میزان بودجه‌ای که دارید می‌تواند تأثیر زیادی در انتخاب کانال‌های تبلیغاتی بگذارد.

۵) انتخاب ابزارهای تبلیغاتی مناسب

زمانی که مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید، به‌راحتی متوجه خواهید شد که چه کانال‌ها و ابزارهایی برای تبلیغات شما مناسب هستند و در این مرحله کار سختی در پیش نخواهید داشت. همچنین، سعی کنید کانال‌هایی که انتخاب می‌کنید، ترکیبی از تبلیغات آنلاین یا رسانه‌های اینترنتی و رسانه‌های آفلاین یا غیراینترنتی باشد تا طیف گسترده‌تری از مخاطبان موردنظر شما را شامل شود.

۶) ‌تعیین زمان انتشار

ممکن است تصور کنید که زمان انتشار کمپین تبلیغاتی تأثیر خاصی ندارد؛ اما بهتر است بدانید که مخاطبان شما در چه زمان‌هایی بیشتر سراغ کانال‌های ارتباطی خواهند رفت. مثلاً اگر مخاطب کسب‌وکار شما کارمندان باشند، بیشتر در تایم‌های اداری مشغول فعالیت مربوط به کار هستند و در زمان‌هایی که خارج از محل کار هستند، کارهای دیگری انجام می‌دهند. به‌علاوه، روزهای تقویم را هم مشاهده کنید تا تبلیغ را در روزی انجام دهید که شرایط مناسبی دارد. مثلاً در ایام عاشورا و تاسوعا ممکن است تبلیغات شما بازخورد مناسبی نگیرد.

۷) تعیین معیارهای ارزیابی عملکرد (KPI)

اگر فکر می‌کنید که بعد از طراحی کمپین تبلیغاتی کار شما تمام شده، سخت در اشتباهید. بعد از اینکه کمپین را طراحی کردید، نیاز است که معیارهایی برای خود قرار دهید تا متوجه شوید که کمپین تبلیغاتی شما تا چه حد موفقیت‌آمیز بوده است. با بررسی سنجه‌های ارزیابی عملکرد (KPI) می‌توانید با دید وسیع‌تری تبلیغات بعدی خود را طراحی و اجرا کنید و میزان تأثیرگذاری را افزایش دهید.

مثلاً اگر هدف شما از اجرای کمپین افزایش فروش است، باید عددی را در نظر بگیرید که بعد از اجرای کمپین به آن برسید و اگر به آن عدد نرسید، یعنی کمپین موفقی نداشتید. البته قراردادن این سنجه‌ها هم شرایطی دارد که بحثی مفصل را می‌طلبد.

۸) اجرای کمپین تبلیغاتی

با پشت‌سرگذاشتن تمامی مراحل، حالا نوبت به اجرای کمپین می‌رسد. در این گام باید بررسی کنید که همه‌چیز خوب پیش برود و روند اجرا با مشکلی مواجه نشود. اگر تمامی مراحل را به‌درستی طی کرده باشید، به احتمال زیاد کمپین موفقی را اجرا خواهید کرد.

ویژگی‌های یک کمپین تبلیغاتی موفق

در ادامه ۸ ویژگی حیاتی کمپین‌های تبلیغاتی موفق را آورده‌ایم:

  1. متقاعدکننده: هدف اصلی یک کمپین تبلیغاتی این است که مردم را متقاعد کند تا نگاهی دوباره به کسب‌وکار شما بیندازند. یک کمپین متقاعدکننده می‌تواند یک فراخوان به اقدام (CTA) داشته باشد و افراد را برای انجام آن اقدام مشخص ترغیب و متقاعد کند. مثلاً با ایجاد یک حس خاص، مخاطبان را متقاعد کند که یک محصول/خدمت را بخرند. تبلیغ‌کنندگان برای داشتن یک کمپین تبلیغاتی متقاعدکننده باید با روان‌شناسی مخاطبان هدف خود را آشنا باشند.
  2. هدفمند: درست است که تمام سعی‌ کسب‌‌وکارها این است که از طریق تبلیغات افراد بیشتری را جذب کنند، اما در بیشتر مواقع، استفاده از تبلیغات هدفمند برای برقراری ارتباط مؤثرتر با مخاطبان خاص، بهتر عمل می‌کند.
  3. اصیل: محتوای اصیل تأثیر بیشتری بر مشتریان بالقوه خواهد گذاشت، زیرا برای آن‌ها بدیع و غیرمنتظره است. ایده‌های تازه‌ای که در یک تبلیغ خوب ارائه می‌شوند، به دلیل بدیع‌بودنشان بیشتر در حافظه باقی می‌مانند.
  4. خلاقانه: یکی از مؤثرترین راه‌ها برای طراحی یک کمپین تبلیغاتی مؤثر، استفاده از یک داستان خلاقانه و گرافیک چشم‌نواز است. این دو جنبه مخاطبان را به تماشای کل تبلیغ ترغیب می‌کند.
  5. شخصی‌سازی‌شده: شخصی‌سازی تبلیغات باعث می‌شود بتوانید با مخاطبان خود ارتباط نزدیک‌تر و انسانی‌تری برقرار کنید و روی آن‌ها تأثیر بیشتری بگذارید.
  6. انتقال یک پیام واضح: رمز موفقیت کمپین‌های تبلیغاتی موفق، انتقال یک پیام مشخص به شیوه‌ای شفاف و واضح است. مهم نیست که یک ایده چقدر خلاقانه یا منحصربه‌فرد باشد، اگر به‌درستی مطرح و منتقل نشود، مؤثر نخواهد بود.
  7. شامل یک فراخوان به اقدام: مخاطبان خود را معلق نگذارید! همیشه تبلیغات خود را با فراخوان به اقدام به پایان برسانید. کمپین‌های تبلیغاتی موفق به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که واکنش فوری مخاطبان را تشویق کنند.
  8. کوتاه، ساده و به‌یادماندنی: یک تبلیغ مؤثر، کوتاه، ساده و به‌یادماندنی است. کمپین تبلیغاتی خود را با اطلاعات غیرضروری که توجه مخاطبان را از پیام اصلی پرت می‌کند، پر نکنید. بدانید چه مقدار اطلاعات، کافی است.

نمونه کمپین‌های تبلیغاتی موفق ایرانی

در ادامه ۴ مورد از کمپین‌های تبلیغاتی موفق ایرانی را معرفی می‌کنیم:

۱) کمپین موفق اسنوا: فقط یه ایرانی می‌دونه…

کمپین تبلیغاتی موفق اسنوایکی از کمپین‌های تبلیغاتی موفق ایرانی، کمپین پرسروصدای اسنوا است. اسنوا، برند معروف تولیدکنندۀ لوازم خانگی ایرانی، برای معرفی محصولات خود کمپین تبلیغاتی «فقط یه ایرانی می‌دونه…» را راه‌اندازی کرد که با استفاده از سلبریتی سینما، محسن کیایی، سعی بر ایجاد کنجکاوی و تأثیرگذاری بر مخاطب داشت.

اسنوا در طراحی شعار کمپین تبلیغاتی خود سعی کرده با ترغیب مخاطبان به کامل‌کردن یک جملۀ ناتمام، ذهن آن‌ها را برای مدت طولانی‌تری درگیر کند. طراحی خلاقانۀ این شعار باعث شد کاربران فضای مجازی به‌طور گسترده‌ای آن را برای انتشار جملات بامزۀ خود به کار بگیرند.

پس از آنکه کنجکاوی مردم به قدر کافی تحریک شد، اسنوا از محصولات این کمپین (یخچال، تلویزیون، اجاق گاز و ماشین لباسشویی) رونمایی کرد.

۲) کمپین موفق بلوبانک: زمین بازی را عوض کردیم

کمپین تبلیغاتی موفق بلوبانکبلوبانک اولین نئوبانک ایرانی است که خدمات خود را تنها در فضای دیجیتال به مشتریان ارائه می‌‌دهد. ایده‌های خلاقانۀ این بانک در کمپین‌های تبلیغاتی‌اش مورد توجه افراد بسیاری قرار گرفته است.

کمپین تبلیغاتی «زمین بازی را عوض کردیم»، با یک شعار خلاقانه سعی کرده است شیوۀ متفاوت ارائۀ خدمات بلوبانک را برجسته کند. بلوبانک یک بانک دیجیتال است که شعبۀ فیزیکی ندارد و برای استفاده از خدمات آن مجبور نیستید در صف‌ طولانی انتظار بایستید و چندین صفحه فرم پر کنید. تمرکز این کمپین بر برجسته‌کردن این تمایز است.

بیلبوردهای تبلیغاتی کمپین بلوبانک، به‌لحاظ بصری نیز طراحی زیبا و چشمگیری دارند و توجه مخاطبان را جلب می‌کنند و بر آن‌ها تأثیر می‌گذارند.

۳) کمپین موفق تپسی

کمپین تبلیغاتی موفق تپسیبرند تپسی در کمپین‌های تبلیغاتی خود از داستان‌های تاریخی و ضرب‌المثل‌های رایج استفادۀ معناداری می‌کند. به‌طور مثال، همۀ ما می‌دانیم لیلی و مجنون داستان نظامی به هم نرسیدند، اما برند تپسی در تبلیغاتش ادعا می‌کند «رسوندن لیلی به مجنون کار ماست» و هوشمندانه‌ترین راه رسیدن، همین است.

در این کمپین تبلیغاتی، تمرکز تپسی بر القای متفاوت این پیام است که تپسی کارش را به‌خوبی و هوشمندانه انجام می‌دهد: «رساندن» همه‌چیز به مقصد؛ نوشدارو به سهراب، کوه به کوه، تشنه به چشمه، حسنی به مکتب و… .

۴) کمپین موفق بانی مد

کمپین تبلیغاتی موفق بانی مدفروشگاه آنلاین پوشاک بانی مد، با طراحی کمپین تبلیغاتی «قطره» با شعار تبلیغاتی «حفظ هر قطره برای میهن» و اجرای آن در شبکه‌های اجتماعی، توانست توجه و تشویق بسیاری از کاربران را برانگیزد. در این کمپین به ازای هر فاکتور فروش، مبلغ ۲هزار تومان به خرید آب برای مناطق دورافتادۀ میهن که با بحران آب مواجه‌اند اختصاص داده شد.

نمونه کمپین‌های تبلیغاتی موفق جهان

کمپین‌های تبلیغاتی موفق جهان فراوان‌اند. در ادامه ۸ مورد از این کمپین‌ها را معرفی می‌کنیم و سعی می‌کنیم در خلال این معرفی‌ها به نکات مفیدی برای طراحی کمپین تبلیغاتی موفق برسیم.

۱) نایکی (NIKE)

کمپین‌ تبلیغاتی نایکیشاید برایتان جالب باشد که بدانید نایکی در ابتدا تنها محصولاتی مختص دوندگان دوی ماراتن تولید می‌کرده است. بعد از اینکه موج تناسب‌اندام در دنیا راه افتاد، نایکی سعی کرد از رقیب خود یعنی ریباک (Reebok) پیشی بگیرد. در دهۀ هشتاد میلادی، فروش ریباک از نایکی بیشتر بود؛ اما نایکی با راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی خلاقانه با نام «فقط انجامش بده» توانست رقیب خود را با موفقیت پشت سر بگذارد و گسترۀ مشتریان خود را افزایش داد.

این شعار خلاقانه باعث شد تا فروش نایکی از ۸۰۰میلیون دلار در سال ۱۹۸۸، به ۹‌میلیارد دلار در سال ۱۹۹۸ برسد. مردم، هر جایی که در حال ورزش‌کردن بودند، می‌توانستند این شعار را حس کنند.

«فقط انجامش بده» کوتاه و دلنشین بود و باعث می‌شد مردم خودشان را چیزی بیشتر از محدودیت‌هایشان ببینند. بنابراین، هر زمان که می‌خواهید بهترین راه برای معرفی برند خود را پیدا کنید، باید از خود بپرسید که قرار است چه مشکلی را برای مشتری‌هایتان حل کنید؟ محصول یا خدمات شما چه راه‌حلی ارائه می دهد؟ با استفاده از انتقال پیام به مشتری ها برای فروش، می‌توانید یک رابطه ی احساسی با آن‌ها برقرار کنید که به‌سادگی نمی‌توان آن را خراب کرد.

۲) فولکس واگن (Volks Wagen)

کمپین تبلیغاتی فولکس واگندر حوزۀ بازاریابی، فولکس واگن را با عنوان «کوچک‌فکرکن» می‌شناسند. در سال ۱۹۶۰ فولکس واگن تصمیم گرفت که با راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی، به موضوع کوچکی خودروهای خود اشاره کند و طرز فکر مردم را تغییر دهد. آمریکایی‌ها همیشه تمایل داشتند که ماشین‌های بزرگ سوار شوند. اکثر خودروسازان آمریکایی هم خودروهای بزرگ تولید می‌کردند.

وضعیت به‌گونه‌ای بود که حتی با گذشت پانزده سال از جنگ جهانی دوم هم آمریکایی‌ها علاقه‌ای به خرید خودروهای آلمانی نداشتند. فولکس واگن برای تغییر نظر مردم، فقط همان چیزی را که بودند نشان داد. در این کمپین، فولکس واگن این‌طور بیان می‌کرد که «شما فکر می‌کنید که محصولات ما کوچک هستند؟ بله دقیقاً همین‌طور است» و در این کمپین سعی کردند که نقاط قوت ماشین‌های کوچک را برجسته کنند تا مردم برای خرید آن‌ها ترغیب شوند.

بنابراین هیچ‌گاه نیازی نیست که در تبلیغات خود چیزی را نشان دهید که با واقعیت متفاوت است؛ چون مردم به‌خوبی متوجه می‌شوند و به چنین کسب‌وکاری اعتماد نخواهند کرد.

۳) گروه فرآوری شیر کالیفرنیا

کمپین تبلیغاتی شیر کالیفرنیادر کالیفرنیا گروهی وجود داشتند که هر روز شیر تازه پخش می‌کردند. این گروه در طی یک سال با کمپین خود توانست فروش خود را ۷درصد افزایش دهد. شعار کمپین تبلیغاتی که راه انداختند هم متشکل از یک جملۀ بسیار ساده بود: «شیر داری؟»

این کمپین با هدف خرید مجدد مشتریان ایجاد شد و به مشتریان جدیدی که می‌توانستند جذب کنند کاری نداشت. گاهی نیاز است که برای کسانی که از شما خرید کردند، کمپینی راه‌اندازی کنید تا متوجه شوند که هنوز حواستان به آن‌ها هست و حامی‌شان هستید.

۴) داو (Dove)

کمپین تبلیغاتی داوشرکت داو یکی از برندهای معتبر و معروف در حوزۀ لوازم آرایشی و بهداشتی است که یک کمپین تبلیغاتی موفق داشت و در آن سعی داشت شعار «دنیایی که در آن زیبایی منبع اعتماد‌به‌نفس است نه اضطراب» را تداعی کند و به زنان و دختران بگوید که زیبایی واقعی چیز دیگری است و نباید به خاطر داشتن زیبایی ظاهری، استرس و اضطراب داشت.

این کمپین تبلیغاتی نتیجۀ یک تحقیق بود که در آن از یک چهره‌نگار ادارۀ تحقیقات پلیس آمریکا خواسته شد تا دو طرح از زنان داوطلب رسم کند. یکی با استناد بر توصیفات خودشان و دیگری با استفاده از توصیفات یک غریبه از چهرۀ آن‌ها. دو طرح کاملاً باهم متفاوت بودند و تنها ۴درصد از زنان سراسر دنیا خود را زیبا می‎‌دانستند. داو این نتایج را ارائه کرد و با این کمپین سعی داشت به زنان بگوید که زیبایی واقعی چیز دیگری است. این تبلیغات بسیار پربازدید بود و توجه مخاطبان زیادی در سراسر دنیا را به خود جلب کرد.

۵) مارلبرو (Marlboro)

کمپین تبلیغاتی مارلبرومارلبرو یکی از برندهای معروف سیگار است که طرف‌داران زیادی دارد. تبلیغ محصولات مضری مثل سیگار کمی سخت‌تر از محصولات دیگر است. در سال ۱۹۵۵ مارلبرو کمپینی راه‌اندازی کرد که در آن یک تعریف از انسان مارلبرویی ارائه می‌داد. آن‌ها نشان می‌دادند که انسان مارلبرویی فردی آزاد، قوی و خارج از محدودیت‌هاست.

این تعریف، زندگی ایدئالی برای انسان‌های زیادی است و مارلبرو با استفاده از این نیاز و برجسته‌کردن آن، توانست کمپین تبلیغاتی موفقی داشته باشد.

۶) اپل (Apple)

کمپین تبلیغاتی اپلکمتر کسی است که در دنیای امروز، برند اپل و محصولات خاص آن را نشناسد. اپل برندی است که همیشه محصولات خاص و متفاوت ارائه می‌کند و برای کاربران این اتفاق بسیار جذاب است. اپل برای لپ‌تاپ‌های خود که آن را با عنوان مک (Mac) می‌شناسند، کمپینی را‌ه انداخت با شعار «از مک استفاده کن».

در این کمپین تبلیغاتی، دعوای همیشگی بین سیستم‌عامل ویندوز و مک برجسته شد و تمامی آنچه باید درمورد مشخصات این محصول می‌دانستید بیان کردند. توضیح همین ویژگی‌ها کمک کرد که اپل سهم خود را در بازار به ۴۲درصد افزایش دهد. نتیجۀ این کمپین تبلیغاتی به‌خوبی نشان می‌دهد که نیاز نیست ویژگی‌های محصول خود را که بیش از حد بزرگ کنیم و همین که ویژگی‌ها را به‌درستی و به‌صورت کامل بیان کنیم، کافی است.

۷) کلایرول (Clairol)

کمپین تبلیغاتی کلایرولکلایرول یک شرکت آرایشی و بهداشتی است که روی تولیدات رنگ مو متمرکز است. این برند در سال ۱۹۵۷ میلادی کمپینی راه‌اندازی کرد که بعدها از آن به‌عنوان یکی از موفق‌ترین کمپین‌های تبلیغاتی یاد شد. در آن سال، این برند عکس یک خانم را در صفحۀ اول مجله منتشر کرد و از افراد پرسید که آیا موهای این خانم رنگ شده‌ یا طبیعی است؟ در آن زمان، از هر ۱۵ نفر، یک نفر موهای خود را رنگ می‌کرد؛ اما تنها ۱۱ سال بعد از شروع فعالیت کلایرول، از هر ۱۵ نفر بیش از نصف آن‌ها موهای خود را رنگ کرده بودند.

کلایرول به‌سرعت توانست توجه‌های بسیاری را به خود جلب کند. نکتۀ جالب توجه این کمپین و به‌طور کلی سیاست کلایرول این بود که کسی در کوچه و خیابان درمورد محصولشان صحبت نکند و رنگ‌ مو‌هایی که تولید می‌کنند، آن‌قدر باکیفیت باشد که کسی متوجه نشود زنی از رنگ مو استفاده کرده و همه فکر کنند موهای طبیعی اوست.

۸) وندیز (Wendy’s)

کمپین تبلیغاتی وندیزوندیز یک برند غذایی است که کمپین تبلیغاتی آن، بین کمپین‌های تبلیغاتی موفق و برتر در دنیا شناخته‌شده است. وندیز در این کمپین، رقبای خود را هدف گرفت و با اشاره به اینکه رقبا در ساندویچ‌هایشان گوشت کمی استفاده می‌کنند، شعاری با نام «گوشتش کجاست؟» برای کمپین تبلیغاتی خود انتخاب کرد.

در این تبلیغ موفق، تعدادی خانم مسن در کنار یک همبرگر بزرگ قرار داشتند و استفاده از این المان‌ها برای نشان‌دادن کمبود گوشت بسیار جالب و هوشمندانه بود. طولی نکشید که این شعار همه‌گیر شد و افراد زیادی از آن استفاده کردند؛ اما این تمام ماجرا نبود. وندیز تصمیم گرفت بعد از یک سال، استفاده از این شعار را متوقف کند تا بیش از حد از آن استفاده نشود.

این کمپین تبلیغاتی موفق به ما آموزش می‌دهد که اگر تبلیغی موفق بود، نباید آن‌قدر استفاده شود که دیگر کارایی نداشته باشد. بگذارید تا شرکت شما تغییراتی را تجربه کند و روی یک موفقیت متمرکز نشوید.

کلام آخر

کمپین‌های تبلیغاتی برای اینکه به موفقیت برسند، باید به نکات مختلفی توجه کنند و از مناظر گوناگونی بررسی شوند. در این مطلب نکاتی گفته شد که به شما کمک می‌کند کمپین تبلیغاتی موفقی را طراحی و اجرا کنید و همچنین سعی کردیم با ذکر چند مثال، منظور خود از کمپین موفق را بهتر به شما نشان دهیم.

تا‌به‌حال تجربۀ برگزاری کمپین تبلیغاتی را داشته‌اید؟ چقدر موفقیت‌آمیز بوده است؟ در قسمت نظرات منتظر شنیدن تجربیات و سؤالات شما دربارۀ این مطلب هستیم.

منابع

سؤالات متداول

کمپین تبلیغاتی چیست؟


کمپین تبلیغاتی به مجموعه‌فعالیت‌های چندجانبه و یکپارچه‌ای گفته می‌شود که در یک دورۀ زمانی معین برای دستیابی به یک هدف خاص مانند معرفی، تبلیغ و ترویج یک محصول/خدمت، افزایش آگاهی از برند، جذب مشتری جدید یا افزایش فروش انجام می‌شود.

مراحل راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی چیست؟


برای راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی ‌باید ۸ مرحله را طی کرد: بررسی و ارزیابی، شناسایی مخاطبان هدف، تعیین اهداف، تعیین بودجۀ کمپین، انتخاب ابزارهای تبلیغاتی مناسب، ‌تعیین زمان انتشار، تعیین معیارهای ارزیابی عملکرد (KPI)، اجرای کمپین تبلیغاتی.

۵/۵ | (۵ امتیاز) امتیازت با موفقیت ثبت شد!
مطالب پیشنهادی ما:

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.